NIEUWS
 
Vanaf Nu is ons nieuws ook te volgen op Twitter
 

https://twitter.com/Goedkoopvliege1

14-06

Nog steeds vertrouwen in geplande opening Lelystad Airport

Flevolandse bestuurders en ondernemers blijven erop vertrouwen dat volgend jaar april de eerste vakantievluchten van Lelystad Airport vertrekken.
Minister Cora van Nieuwenhuizen zei woensdag dat het 'niet eenvoudig' zal zijn om het uitgebreide vliegveld op 1 april 2020 te openen. De minister heeft te maken met strengere regels rond stikstofuitstoot. Ook heeft Brussel een nieuw plan over het verdelen van maatschappijen tussen Schiphol en Lelystad nog niet goedgekeurd.

Voor de provincie staat nog steeds vast dat de geplande opening wordt gehaald. Gedeputeerde Jan de Reus is niet blij met de strengere stikstofregels. "Die zijn een gevolg van een uitspraak van de Raad van State. En daar moeten we mee leven. De minister van Landbouw en Visserij gaat daarover. Die komt voor de zomer met een nota aan de Tweede Kamer hoe wij ermee moeten omgaan. Ondertussen werkt de minister van Infrastructuur en Waterstaat heel hard aan alle ontwikkelingen rond Lelystad Airport. Dus ik ga ervan uit dat we nog steeds op tijd zijn."

De gemeente Lelystad is blij om te zien dat de minister nog steeds haar uiterste best doet om het vliegveld op de geplande datum te openen. Voor Lelystad is die opening erg belangrijk, omdat nu al merkbaar is dat het vliegveld de stad veel gaat opleveren en Lelystad aantrekkelijker maakt. In het voorbereidende traject is ook al veel geïnvesteerd. Zo is het fietspad naar het vliegveld en bijbehorende bedrijventerrein verbeterd. Bij het station wordt gezorgd dat de speciale buslijn naar het vliegveld straks ruim baan krijgt. Ook op het gebied van riolering en waterleidingen is al van alles aangelegd.

Actiegroep 'Lelystad Airport moet door', opgezet door ondernemers die vinden dat het vliegveld snel open moet, verwacht dat de geplande openingsdatum door de nieuwe obstakels niet in gevaar komt. Volgens woordvoerder Cees Okkerse is er door een recente uitspraak van de Raad van State over de uitstoot van stikstof wel een nieuwe juridische werkelijkheid ontstaan, maar gaat Nederland daar niet door op slot. "Waar voorheen een melding genoeg was, zal het kabinet nu echt een vergunning voor het vliegveld moeten aanvragen. Om die te krijgen moet worden aangetoond hoe de hoeveelheid stikstof die door het vliegveld vrijkomt, wordt beperkt of gecompenseerd.'' Okkerse verwacht dat de vergunning er nog binnen de beschikbare tijd komt. Ook de benodigde goedkeuring door Brussel van het nieuwe verkeersplan valt volgens Okkerse binnen enkele maanden te verwachten.

lees verder op www.omroepflevoland.nl/nieuws/171742/nog-steeds-vertrouwen-in-geplande-opening-vliegveld

 

TUI: overheid moet duurzaam vliegen belonen

Alle investeringen in schonere vliegtuigen ten spijt: de Nederlandse vliegbelasting komt er. Binnen de luchtvaartsector wordt hardop getwijfeld over het nut van die maatregel. “De overheid zou er wellicht beter aan doen om duurzaam vliegen te stimuleren”, vinden Gunther Hofman (Managing Director TUI fly Benelux) en Arjan Kers (General Manager TUI Nederland).

TUI is, net als zoveel bedrijven in de luchtvaart- en reisbranche, geen voorstander van de vliegbelasting zoals die in de huidige opzet is voorgesteld. Volgens de plannen van het kabinet moet er vanaf 1 januari 2021 zo’n zeven euro extra worden betaald voor een ticket. Dat geldt overigens alleen voor reizigers die in Nederland opstappen; transitverkeer wordt gespaard.

Kers en Hofman hebben hun twijfels over het nut van de voorgestelde Nederlandse vliegbelasting. “Als de Nederlandse regering haar plannen daadwerkelijk doorvoert, dan moeten de opbrengsten ook echt ten goede komen aan duurzame initiatieven in de luchtvaart”, vindt Kers. Op dit moment is namelijk onduidelijk wat er met de opgebrachte miljoenen gaat gebeuren.

Wat Kers betreft past de overheid haar plannen aan, om op die manier verduurzaming te stimuleren. “Waarom wordt de tarievenstructuur op luchthavens niet afhankelijk van het type vliegtuigen waar mee gevlogen wordt? Beloon luchtvaartmaatschappijen die investeren in nieuwe, schonere vliegtuigen en belast de partijen die door blijven vliegen met oude, lawaaiige machines die veel uitstoot veroorzaken.”

Hofman vult aan: “En ga ook heffen per vliegtuig, en niet per passagier. Op die manier worden luchtvaartmaatschappijen gestimuleerd om de bezettingsgraad van hun toestellen zo hoog mogelijk te maken en de uitstoot per passagier te verlagen.”

Kers vindt daarnaast dat er scheve verhoudingen ontstaan tussen vertrekkende en overstappende passagiers op Schiphol. “Het is een achterhaald beeld dat de overstapfunctie beschermd moet worden ten koste van de vertrekkende Nederlandse reiziger.”

Lees het volledige artikel in de juni-uitgave van Luchtvaartnieuws Magazine. Klik hier en word abonnee, of bestel een los nummer.

 

 

13-06

Norwegian voor vijfde keer op rij uitgeroepen tot beste low cost carrier

Norwegian is voor het vijfde opeenvolgende jaar uitgeroepen tot Europa's Leading Low-Cost Airline 2019 op de 26 ste jaarlijkse World Travel Awards, een van de meest prestigieuze onderscheidingen van de reisindustrie.

De World Travel Awards werden in 1993 opgericht om excellentie in alle belangrijke sectoren van de reisindustrie te erkennen, belonen en vieren en ze worden wereldwijd erkend als het ultieme kenmerk van industriële uitmuntendheid.

Bjorn Kjos, CEO van Norwegian, zei: "We zijn er erg trots op dat we voor het vijfde achtereenvolgende jaar zijn uitgeroepen tot Europa's toonaangevende Low-Cost-luchtvaartmaatschappij." Nogmaals, dit is een duidelijke weerspiegeling van de toewijding en toewijding van onze 11.000 collega's. de wereldreizigers stellen lage tarieven, vriendelijke service en nieuwe, milieuvriendelijkere vliegtuigen zeer op prijs.We willen graag zowel onze klanten en collega-branchegenoten danken die opnieuw hun stem hebben uitgebracht op Norwegian. '

Graham E. Cooke, president en oprichter van World Travel Awards, zei: "Noorwegian heeft bewezen dat het voor het vijfde achtereenvolgende jaar consequent uitstekende service kan leveren door 'Europa's Leading Low-Cost Airline' te winnen. De expansie van Noorwegen door de jaren heen, zowel op korte als lange afstand, illustreert de missie van de World Travel Awards om de grenzen van uitstekende reizen te verleggen. "

bron: www.norwegian.com
 

Luchthaven Münster-Osnabrück heeft grote potentie in grensregio

Luchthaven Münster-Osnabrück heeft potentie om een grote en belangrijke luchthaven te worden voor inwoners van de Nederlandse en Duitse grensstreek. Maar er is nog werk aan de winkel. Vooral de bereikbaarheid per openbaar vervoer, het relatief hoge aantal vertraagde vluchten en het vluchtaanbod zijn verbeterpunten.

Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek van de EUREGIO, het samenwerkingsverband van Nederlandse en Duitse gemeenten in de grensstreek.

De EUREGIO deed het afgelopen jaar voor het project ‘Bereikbaarheid via lucht’ onderzoek naar het gebruik en de bereikbaarheid van de luchthavens in de omgeving van Twente en de Duitse grensregio. De onderzoekers namen 13 luchthavens onder de loep, in een straal van 2,5 uur rijden vanaf deze regio. Duizenden inwoners werden ondervraagd over hun luchthavengebruik.

Münster-Osnabrück is voor inwoners van de grensregio de dichtstbijzijnde luchthaven, maar dat betekent niet dat het vliegveld ook altijd gebruikt wordt. Een korte reistijd is namelijk slechts één criterium voor de luchthavenkeuze, aldus de onderzoekers. Ook het aanbod aan (rechtstreekse) vluchten en korte inchecktijden zijn belangrijke criteria.

Driekwart van de huishoudens in de grensregio zegt liever vanaf Münster-Osnabrück te vliegen als het vluchtaanbod er groter is. „Er is een groot potentieel voor de luchthaven”, aldus de onderzoekers.

bron: www.ad.nl

 

Transavia start campagne ‘Zeg Ja’

Alhoewel Transavia al redelijke naamsbekendheid in Nederland geniet, vindt de low cost carrier het toch nodig om een nieuwe  merkcampagne te starten. Met de campagne ‘Zeg Ja’ wil de Nederlandse zusteronderneming van KLM Nederlanders aansporen vaker op reis te gaan. De campagne is zowel op tv als op sociale media te zien.

De campagne van Transavia staat in het teken van ‘Ja zeggen’. Waar tegen denk je dan wellicht? Erik-Jan Gelink, commercieel directeur bij Transavia legt het als volgt uit:

We hebben een hoge naamsbekendheid in Nederland en ook een sterke merkvoorkeur. Om die sterke positie in de Nederlandse markt te behouden én versterken, hebben we gekozen voor deze merkcampagne. We hebben daarbij goed gekeken naar wat onze klanten en potentiële klanten beweegt. Waarom gaan zij op vakantie? Je ziet dat mensen in hun drukke en soms hectische dagelijks leven veel de neiging hebben om ‘Nee’ te zeggen; ‘Het komt niet uit, te druk of te duur…’. Deze campagne moedigt aan om JA te zeggen.

lees verder op: https://insideflyer.nl/transavia-start-nieuwe-campagne-zeg-ja

 

11-06

LEVEL voegt 4 bestemmingen toe vanaf Schiphol

LEVEL voegt een tweede dagelijkse vlucht naar Rome toe aan haar portfolio en vier nieuwe routes naar: Lissabon en Fuerteventura in juni, gevolgd door Milaan Malpensa en Barcelona in augustus. In april van dit jaar opende de luchtvaartmaatschappij haar shorthaul basis in Amsterdam. Sinds begin april dit jaar vliegt LEVEL van Amsterdam naar steden als Londen, Rome en Wenen.

Het zomeraanbod van LEVEL’s tweede shorthaul basis wordt continu uitgebreid tot aan midden augustus.

Een tweede dagelijkse vlucht van Amsterdam naar de Italiaanse hoofdstad Rome gaat per direct in.Op 21 juni 2019, net voor de zomer, zal LEVEL beginnen met zes vluchten per week naar Lissabon. Een dag later, op 22 juni, wordt een tweede bestemming toegevoegd. Het Canarische eiland Fuerteventura wordt dan elke zaterdag vanuit Amsterdam door LEVEL aangevlogen. Vanaf 15 augustus zal LEVEL dagelijkse vluchten aanbieden naar Barcelona en Milaan Malpensa. Eind augustus zal de uitbreiding van de vloot compleet zijn.

Krassimir Tanev, Managing Director van LEVEL Anisec Luftfahrt GmbH: “We zijn blij deze zomer meer capaciteit en meer bestemmingen te kunnen aanbieden. Deze uitbreiding biedt vooral Nederlandse gasten meer betaalbare opties. De feedback van onze klanten is tot nu toe erg positief, ze vinden inderdaad dat we goede service bieden voor een scherpe prijs. We zijn er dan ook van overtuigd dat we onze basis op Amsterdam Airport Schiphol verder gaan uitbreiden”.

bron: www.travelpro.nl

 

09-06

Ryanair start nieuwe maatschappij op Malta

Ryanair wil een nieuwe maatschappij opzetten in Malta en is daarover in gesprek met de regering. Dat melden diverse lokale media.

Het nieuwe bedrijf moet ‘Malta Air’ gaan heten en 350 arbeidsplaatsen opleveren binnen de komende drie jaar. 61 routes worden er nu al door Ryanair van en naar het eiland gevlogen met vijf vliegtuigen. De vloot moet in ieder geval verdubbeld worden naar tien vliegtuigen. Alle huidige routes moeten door Malta Air worden overgenomen.

Een regeringsbron zegt Ryanair absoluut op het eiland te willen houden omdat de economie er vrijwel afhankelijk van is. Ook zal de regering nog wel blijven investeren in de nationale maatschappij, Air Malta.

Zorgen werden geuit dat de regering Air Malta langzaam wil uitfaseren, maar regeringsbronnen spreken dat tegen. Zij zeggen dat het niet de bedoeling is van Ryanair om Air Malta ‘uit de lucht te vliegen’ en dat ze nu toch al concurreren.

bron: www.upinthesky.nl

 

07-06

Pobeda: Geen vluchten meer tussen Oostende en Moskou

Vanaf 29 juni zal Pobeda, de Russische lagekosten maatschappij, niet langer vanaf Oostende naar Moskou vliegen. De luchthavendirectie hoopt dat het om een tijdelijke maatregel gaat.

Sinds begin maart vliegt de lagekostenmaatschappij van Oostende naar Moskou. De start was succesvol, maar de route is volgens Pobeda vooral populair in de lente en de herfst. De zomer is een kalmere periode voor citytrips, waardoor er weinig zitjes verkochten waren.

Voor de luchthaven van Oostende komt de opschorting voor de zomer als een verrassing, zeker na de goeie start met sterke bezettingsgraad per vlucht. De directie hoopt dan ook dat het om een tijdelijke maatregel gaat.

bron: www.focus-wtv.be

 

04-06

Ryanair moet na staking toch schadevergoeding betalen

Passagiers die door de pilotenstaking van vorig jaar niet konden vliegen met Ryanair, hebben toch recht op een schadevergoeding tot vierhonderd euro. Dat heeft de rechtbank in Eindhoven maandag besloten. De zaak was aangespannen door claimorganisatie Aviclaim.

Door de staking moest de vliegtuigmaatschappij zeshonderd vliegtuigen in heel Europa aan de grond houden. Volgens Ryanair hadden passagiers geen recht op compensatie omdat het overmacht was. Daarom zouden de gebruikelijke en wettelijke regels niet gelden. De rechter ging er niet in mee en oordeelde dat de staking niet onvermijdelijk was. Ryanair had wel degelijk invloed kunnen uitoefenen.

Duizenden reizigers hadden last van de staking. Zo miste er iemand een reünie met zes vrienden in Spanje. De ander had voor het hele gezin een leuk huisje gehuurd. Toch werd er ook begripvol gereageerd op de staking. "Ryanair moet goed zijn voor zijn personeel."

Jurist Remco Bos vindt de uitspraak een stap in de goede richting. "Wel zal per vlucht gekeken moeten worden of Ryanair voldoende maatregelen heeft genomen om de annulering te voorkomen." Mensen die tijdens de staking problemen hadden met hun vlucht, kunnen nog tot twee jaar later een claim indienen.

bron: www.omroepbrabant.nl

 

03-06

easyJet wil verandering luchtvaartbeleid
 
easyJet, de op een na grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol, pleit voor een hernieuwde kijk op Nederlands luchtvaartbeleid. Dit beleid moet slim en duurzaam zijn, innovatie en duurzaamheid stimuleren en kijken naar wat de meeste toegevoegde waarde brengt voor de Nederlandse passagier en de Nederlandse economie. Dat blijkt uit de positie die easyJet inneemt over de Luchtvaartnota en uit een nieuw SEO-rapport dat vandaag in opdracht van easyJet is gepubliceerd.

Het Nederlandse luchtvaartbeleid is lange tijd gebaseerd op het selectiviteitsbeleid. Uit nieuw onderzoek van SEO Economisch Onderzoek in opdracht van easyJet dat vandaag wordt gepresenteerd blijkt dat wanneer duurzaamheid wordt meegerekend, de positieve welvaartsimpact voor Nederland van Schiphol’s O&D-passagiers (passagiers waarvan de vliegreis start of eindigt op Schiphol) €4.3 miljard euro is. Het belang van deze groep passagiers is daarom groot voor zowel Schiphol als de Nederlandse economie.

De positieve impact van O&D uit het SEO-rapport:
- O&D-verkeer op Schiphol draagt €4.3 miljard euro bij aan de Nederlandse welvaart
- Nederlandse passagiers hebben door een sterk O&D-aanbod op Schiphol baat bij veel directe verbindingen met een kortere reistijd
- O&D-verkeer vergroot de aantrekkelijkheid van de regio rond Schiphol voor het bedrijfsleven
- O&D-verkeer heeft een kleinere klimaatimpact dan verkeer dat overstapt op Schiphol, doordat er minder vliegbewegingen worden gemaakt

Lees verder op: www.travelpro.nl/easyjet-wil-verandering-luchtvaartbeleid

 

31-05

Verzamelbak routenieuws 

Albawings
Albawings is helemaal nieuw voor onze regio! Vanaf 2 juni start Albawings met een route tussen Düsseldorf en Tirana in Albanië. Deze route krijgt drie vluchten per week op dinsdag (vanaf 25juni) , donderdag en zondag.
 
Onur Air
OnurAir begint op 19 juni met een route tussen Keulen en Istanbul airport. Onur Air start met 4 vluchten per week op deze route.
 
Long Haul

Level
Level start eind oktober een nieuwe lijndienst tussen Parijs en Las Vegas. De IAG-dochter vliegt twee keer per week naar de Amerikaanse gokstad met een Airbus A330-200. Las Vegas wordt de vijfde verre bestemming die Level met Parijs verbindt.

Air Belgium
Air Belgium overweegt om vluchten op te starten tussen Charleroi en Martinique en is hierover in onderhandelingen met het bestuur van het eiland. Martinique is vooral populair in het nabij Charleroi gelegen Frankrijk getuige de 5 maatschappijen die vanuit Frankrijk op Martinique vliegen.
 
Air Asia X
 Er wordt al jarenlang gesproken over een mogelijke terugkeer van AirAsia naar Europa, maar nu lijkt er schot in de zaak te zitten. Volgens de Tsjechische premier Andrej Babiš opent de prijsvechter op 26 oktober een lijndienst van Bangkok naar Praag.
 
De Long Haul berichtjes komen van www.luchtvaartnieuws.nl

 

30-05

Tui fly België verdubbelt deze winter aantal vluchten naar Mombasa en Zanzibar

Vorige winter hernam het Belgische TUIfly na enkele jaren afwezigheid haar vluchten vanuit Brussel naar Mombasa (Kenia). De vlucht werd gedurende het hele winterseizoen wekelijks op vrijdag in combinatie met Zanzibar uitgevoerd.

De (her)nieuw(d)e lijn bleek een succes want voor aankomende winter verdubbelt de airline nu het aantal vluchten van 1 naar 2. Voortaan zal er niet meer wekelijks op vrijdag naar Mombasa en Zanzibar worden gevlogen, maar wel elke week (vanaf 26 oktober 2019 tot 31 maart 2020) op zaterdag én dinsdag.

Dit maakt ook vakanties van 10 dagen mogelijk. Net zoals vorig winterseizoen worden de vluchten met een TUIfly Boeing 787 Dreamliner uitgevoerd.

bron: www.travelexpress.be

 

26-05

Rotterdam Airport beter bereikbaar met het openbaar vervoer

Door de komst van een tweede buslijn wordt Rotterdam The Hague Airport vanaf eind augustus beter bereikbaar met het openbaar vervoer. De lijn gaat het vliegveld verbinden met Delft en het zuiden van Den Haag.

Het Israëlische openbaarvervoersbedrijf EBS neemt op 25 augustus de concessie voor het streekvervoer in de regio Haaglanden over van Connexxion. Voor reizigers naar Rotterdam Airport pakt dat positief uit. Lijn 37 tussen Den Haag Leyenburg en station Delft wordt via de A13 doorgetrokken naar de luchthaven en gaat het grootste deel van de dag twee keer per uur rijden.

bron: www.luchtvaartnieuws.nl
 

21-05

Wizz Air start routes naar Georgisch Kutaisi later op

Op 1 augustus zou Wizz Air starten met 6 nieuwe routes vanaf het Georgische Kutaisi, waaronder naar Eindhoven en Charleroi. Dit is nu verschoven naar 10 september. Als reden geeft Wizz Air aan  dat het geplande in te zetten vliegtuig later wordt geleverd door Airbus.

Bron: www.aviationpros.com


18-05

easyJet: vliegtaks raakt alleen Nederlandse passagier

In navolging van Ryanair heeft ook de Britse luchtvaartmaatschappij easyJet zich kritisch uitgelaten over de Nederlandse vliegtaks die vanaf 2021 in werking treedt. De belasting raakt vooral de Nederlandse passagier, stelt directeur William Vet van de Benelux-tak van easyJet in dagblad Trouw.

In december van 2018 werd door de Nederlandse regering besloten dat er vanaf 2021 op elke vlucht een belasting van 7 euro geheven wordt, ongeacht de bestemming. De vliegtaks is bedoeld als milieumaatregel, maar juist dat betwist easyJet. "Je stimuleert op deze manier niet dat luchtvaartmaatschappijen hun vliegtuigen goed vullen. Ook is het geen beloning voor vliegtuigen met een lagere uitstoot", vertelt Vet tegen Trouw.

EasyJet is geen voorstander van een vliegtaks, maar als een land hier toch voor kiest, ziet het bedrijf liever een belasting op vliegtuigen, zegt de easyJet Benelux-directeur.
Doordat passagiers die overstappen op de Amsterdamse luchthaven Schiphol geen taks hoeven te betalen, treft de belasting volgens Vet voornamelijk Nederlandse passagiers.

bron: www.nu.nl
 

Flyeren en gratis vliegen? Dat kan deze zomer

Claimorganisatie Aviclaim zoekt mensen die voor ze wil gaan flyeren op buitenlandse luchthavens in ruil voor vliegtickets en gratis verblijf. “Aviclaim gaat je betalen om te vliegen naar en te overnachten in zonnige vakantieoorden”, zo luidt de wervende tekst van de organisatie. Aviclaim behandelt claims voor vertraagde passagiers en zoekt studenten die aankomende zomer voor hen willen flyeren op Zuid Europese luchthavens.

Omdat Aviclaim het liefst heeft dat er geflyerd wordt bij de gates van vertraagde en geannuleerde vluchten kopen ze vooraf een vliegticket voor de deelnemers. Er wordt van hen verwacht dat ze meerdere uren voor de vlucht aanwezig zijn op de luchthaven om vertraagde passagiers te ondersteunen met het verhaal dat ze compensatie kunnen krijgen. Eén dag of twee dagen later kunnen de studenten weer terug vliegen, afhankelijk van de ticketprijs. De overnachtingen worden in elk geval ook vergoed en deelnemers kunnen zo dus in de vrije uren genieten van de zon op toplocaties.

Remco Kuilman, oprichter van de claimorganisatie, zegt dat de studenten voornamelijk naar zonnige vakantieoorden zullen worden gestuurd omdat het daar in de zomer het meest mis gaat met de vluchten. Solliciteren kan alleen of samen met een vriend of vriendin via de website van Aviclaim

bron: www.elkedagvakantie.nl

 

17-05

Tactiek? Ryanair vergoedt sommige Duitse passagiers na stakingen!

De rechtbank in Hamburg bevestigde op maandag overeenkomstige informatie over het vluchtrechtenportaal Flightright. In ten minste vijf gevallen heeft Ryanair de beweringen van eisers erkend, aldus een woordvoerder van justitie op verzoek.

De rechtbank Hamburg controleerde vervolgens niet langer de feiten. De lowcost-luchtvaartmaatschappij Ryanair zelf heeft geen commentaar gegeven op de lopende procedures.

Tot dusverre hadden de Ieren betoogd dat stakingen volgens de EU-regelgeving voor passagiers niet door de luchtvaartmaatschappij moeten worden vertegenwoordigd en daarom mogen passagiers niet worden gecompenseerd. Flightright ziet het anders: "De luchtvaartmaatschappij heeft zelf het arbeidsconflict opgeroepen door jarenlange loondumping en twijfelachtige arbeidsomstandigheden en had een escalatie kunnen voorkomen." Het heeft een rechtszaak aangespannen voor enkele honderden passagiers bij Duitse rechtbanken.

De Flightright juridisch expert Oskar de Felice presenteerde het tactische gedrag van de luchtvaartmaatschappij. Door de claims te erkennen, wil Ryanair voorkomen dat de rechters in Hamburg het probleem ter verduidelijking voorleggen aan het Europees Hof van Justitie.

"De luchtvaartmaatschappij lijkt te verwachten dat het Hof beoordeelde de claims als geldig en biedt een uitzonderlijke omstandigheid in de staking. Een beslissing van EuGHs zou hebben betekend dat de luchtvaartmaatschappij zou worden gedwongen om alle stakings-gevallen te compenseren," meldt De Felice.
 
Bron: www.tag24.de

 

ANVR: Vakantieganger onmisbare speler voor Schiphol

Tweederde van alle passagiers op Schiphol heeft een leisure motief om te vliegen. Zij vliegen om op vakantie te gaan, familie en vrienden te bezoeken. Deze verhouding geldt voor zowel directe vluchten als transfervluchten, en gaat tevens op voor grote en kleine bestemmingen.

Onderzoek dat reiskoepel ANVR heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau SEO toont aan dat het klassieke hokjes-denken op Schiphol voorbij is. Segmenten zijn sterk vervlochten en afhankelijk van elkaar waardoor de luchthaven gebaat is bij diversiteit qua luchtvaartmaatschappijen en type passagiers.

Netwerkmaatschappijen, bedoeld voor de instandhouding van met name het intercontinentale netwerk, zijn afhankelijk van transferpassagiers. En -in tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen- reizen deze transferpassagiers voor het merendeel (63%) met een leisure motief. Business- en leisure kunnen niet zonder elkaar, maar versterken elkaar juist. Waar business zorgt voor het vergroten van het vliegnetwerk, zorgt leisure voor het verhogen van de vliegfrequentie op bestemmingen. Het onderzoek toont aan dat focus op alleen de ontwikkeling van zakelijke bestemmingen te eenzijdig is en de welvaart niet ten goede komt.

Frank Oostdam, voorzitter/directeur ANVR: "Dit onderzoek komt precies op tijd en laat zien dat leisure passagiers van groot belang zijn. Zonder deze passagiers zouden vele bestemmingen niet rendabel zijn en zouden dan niet meer direct kunnen worden aangevlogen door businesspassagiers. Leisure én business hebben elkaar nodig: business en transfers voor de connectiviteit, voor meer verschillende bestemmingen, leisure voor de frequentie, duidelijk gericht op een paar directe bestemmingen.

Lees verder op: www.anvr.nl/lists/nieuws/artikel.aspx?ID=8098

 

15-05

Ryanair: vliegtaks is staatssteun aan KLM

 Ryanair hekelt de vliegbelasting die het Nederlandse kabinet in 2021 wil invoeren. Die is volgens de Ierse budgetmaatschappij verkapte staatssteun aan KLM. Marketingdirecteur Kenny Jacobs wijst erop dat de voorgestelde taks niet geldt voor transferpassagiers op luchthaven Schiphol, iets wat voor KLM erg belangrijk is. Maar passagiers van directe vluchten van en naar Nederland, oftewel Ryanairs klanten, zijn wel de dupe.

"Deze Nederlandse luchtvaartbelasting heeft niets met het milieu te maken, het is gewoon weer een andere overheidssubsidie voor KLM'', aldus Jacobs. Volgens hem is KLM eigenlijk heel milieu-inefficiënt door zijn transferpassagiers. Die hebben immers meerdere vluchten nodig om hun bestemming te bereiken. Ryanair, dat alleen met rechtstreekse verbindingen en veelal nieuwere vliegtuigen werkt, beroept zich erop de groenste en schoonste luchtvaartmaatschappij van Europa te zijn.

Voor passagiers van en naar Nederland gaat straks een vliegtaks gelden tussen de 7 euro en 7,50 euro per ticket, ongeacht naar welke bestemming zij vliegen. Het precieze tarief wordt volgend jaar vastgesteld. Nederland blijft overigens ijveren voor een Europese vliegbelasting.

bron: www.eurobench.com
 

11-05

Eurowings presenteert virtuele interlining in nieuw platform 

Vanaf nu kunnen Eurowings klanten talrijke aansluitende vluchten boeken tegen aantrekkelijke prijzen. Dit wordt mogelijk gemaakt door het nieuw ontwikkelde Eurowings Flight Platform, dat het principe van “virtuele interlining" gebruikt.

 Het innovatieve boekingsplatform koppelt Eurowings vluchten aan andere luchtvaartmaatschappijen waarmee geen samenwerkingsovereenkomst bestaat. Eurowings klanten kunnen hun vluchten snel en gemakkelijk boeken met een enkele handeling. Ook draagt het nieuwe Eurowings platform het overstaprisico tussen onafhankelijk geboekte vluchten van luchtvaartmaatschappijen: mocht een klant zijn aansluitende vlucht missen, dan wordt de overboeking overgenomen door het Eurowings Flight Platform, zodat de klant niet met extra kosten wordt geconfronteerd.

Het Eurowings routenetwerk wordt door het Eurowings Flight Platform uitgebreid met talloze aansluitende vluchten tegen zeer aantrekkelijke prijzen: zo kunnen nu vluchten van Eurowings naadloos worden gecombineerd met vluchten van Norwegian Air Shuttle en SunExpress. Daardoor ontstaan geheel nieuwe aansluitende vluchten naar Scandinavië en Turkije vanuit de Duitse grensregio .

Lees meer op: www.travelution.nl/nl/nieuws/eurowings-presenteert-virtuele-interlining-in-nieuw-flight-platform#sthash.IzcgQ0XA.dpuf

 

10-05

Plannen voor nieuwe IJslandse low cost carrier geannuleerd 

Hreiðar Hermannsson, directeur van Stracta Hotel in Zuid-IJsland, heeft zijn plannen om een goedkope luchtvaartmaatschappij op te richten geannuleerd. Hij haalt de IJslandse valuta, rentetarieven en arbeidskosten aan als bepalende factoren aan.
 
In reactie op het faillissement van WOW Air in maart, heeft Hreiðar, in samenwerking met voormalig WOW-personeel geruime tijd overwogen om een nieuwe luchtvaartmaatschappij op te richten.

"Het bleek onmogelijk om te concurreren met andere low cost carriers die hier vliegen. Gezien de omstandigheden in IJsland: vanuit IJsland opereren we met de dure IJslandse kroon, met hoge rentetarieven en verhoogde arbeidskosten" "zegt Hreiðar.
 
Op de vraag of, gezien de huidige economische omstandigheden, het niet mogelijk is om een IJslandse luchtvaartmaatschappij te op te richten om te concurreren met Icelandair, antwoordt Hreiðar: "De omstandigheden zijn op dit moment niet goed, moet ik toegeven. Dat is de realiteit. "
 
bron: https://icelandmonitor.mbl.is
 

 

Lufthansa (Eurowings) wil Condor overnemen van Thomas Cook

Lufthansa gaat een bod uitbrengen op de Duitse vakantiemaatschappij Condor, onderdeel van het internationale reisconcern Thomas Cook. Ook de aankoop van alle luchtvaartactiviteiten van de Britse reisorganisatie behoort tot de mogelijkheden. Dat heeft Lufthansa-topman Carsten Spohr dinsdag 7 mei gezegd op de aandeelhoudersvergadering.

“We besloten maandag op de vergadering van de raad van bestuur om een bod uit te brengen op alle aandelen van Condor met de mogelijkheid om dit (bod) uit te breiden naar alle luchtvaartmaatschappijen van Thomas Cook,” zei Spohr in de marge van de jaarlijkse algemene vergadering van Lufthansa in Bonn. Spohr is van mening dat vooral de langeafstandsvluchten van Condor interessant kunnen zijn. Die zouden kunnen worden toegevoegd aan Lufthansa-dochterbedrijf Eurowings waartoe ook Brussels Airlines behoort.

Condor, opgericht in 1956, is voornamelijk actief op Duitse luchthavens van waaruit men met een vloot van 41 vliegtuigen naar 90 bestemmingen vliegt. Condor was vroeger al in handen van Lufthansa, maar werd rond de eeuwwisseling aan Thomas Cook verkocht. Thomas Cook zette zijn winstgevende luchtvaartmaatschappij in februari in de etalage na enkele winstwaarschuwingen en omdat er zodoende extra geld moet opgehaald worden.

Naast Condor heeft Thomas Cook ook luchtvaartmaatschappijen Groot-Brittannië, Scandinavië en Spanje. Hoeveel Lufthansa voor Condor op tafel wil leggen, is niet bekend.

bron: https://travel-magazine.be

 

Uitbreiding werkzaamheden van landingsbaan van Charleroi Airport zijn begonnen

Gisteren  is begonnen met de uitbreiding van de enige landingsbaan van Brussels South Charleroi Airport De aanleg zal naar verwachting in juni 2021 voltooid zijn.  Met de uitbreiding zullen omwonenden minder last hebben van vliegtuiggeluiden .

De uitbreiding - van 2.550 naar 3.200 meter - kost ongeveer € 30 miljoen. " Een belangrijke mijlpaal, het oorspronkelijke idee dateert al twintig jaar geleden ," zei Laurent Levêque, bestuursvoorzitter van Brussels South Charleroi Airport.

De luchthaven hoopt nieuwe carriers en meer langeafstandsverkeer aan te trekken. Eerder konden de Airbus A340's van Air Belgium vertrekken naar Hong Kong , maar met een beperkt startgewicht. Deze vluchten eindigden in september vorig jaar en op dit moment zijn er geen A340-vluchten gepland.

Bron: www.aviation24.be

 

30-04

Verzamelbak routenieuws: Eurowings en  Bamboo Airways

Eurowings
Eurowings wil op 31 oktober starten met vluchten tussen Düsseldorf en Sofia. Er wordt gestart met twee vluchten per week op donderdag en zaterdag..

Vanaf 27 oktober start Eurowings met vluchten tussen Düsseldorf en Gdansk.  Gdansk krijgt vier vluchten per week op  maandag, woensdag, vrijdag en zondag.

Long Haul

Bamboo Airways
Bamboo Airways heeft de onderhandelingen afgerond om vluchten op te starten vanaf Praag naar Hanoi in Vietnam. Bamboo Airways wil gaan vliegen met een Boeing 787 Dreamliner. Banboo Airways heeft ook plannen om vluchten op te starten naar London, Zurich, Amsterdam en  Dubai.

Bron: Simple Flying

 

Ryanair: €29 omdat pop van autist als handbagage beschouwd wordt

Een Britse moeder is niet te spreken over de “onbeschofte” behandeling die haar 15-jarige zoon met autisme gekregen heeft bij Ryanair. Oorzaak van alle ellende: het popje dat de jongen bij zich droeg. Medewerkers van de luchtvaartmaatschappij interpreteerden het kleinood als handbagage en wilden hem daar kost wat kost 25 pond (29 euro) voor aanrekenen. Door het tumult dat hierdoor ontstond, heeft hij een inzinking gekregen. Ryanair zal de zaak verder onderzoeken als er klacht ingediend wordt.

Het incident speelde zich vorige zaterdag af in de luchthaven van Alicante. Leo zou met een begeleider terug naar huis keren, maar dat liep dus niet zoals voorzien. “Er werden vier à vijf agenten bijgehaald om hem de toegang tot de vlucht te ontzeggen. Ze raakten hem daarbij ook fysiek aan”, deed Helen Estella haar beklag op Facebook. “En dat terwijl hij de mentale leeftijd van een driejarige heeft. Nu is hij helemaal verstijfd van de schrik. Zijn begeleider vroeg speciale assistentie, maar dat werd geweigerd omdat hij kan stappen. Niet alle handicaps zijn zichtbaar, idioten! Een absolute schande is dit!”

De begeleider kon gelukkig diezelfde dag nog een nieuwe vlucht regelen bij Jet2. “Daar mag Leo zelfs een hele rij inpalmen. Door de commotie moest hij medicijnen nemen en is hij slaperig geworden, maar geen probleem: nu is er tenminste een rolstoel voorzien. Het personeel zal hem bovendien als eerste op het vliegtuig laten plaatsnemen.”

“Ryanair, ik stel voor dat je eens kijkt hoe Jet2 de zaken oplost. Door jullie schuld heeft mijn zoon voor de rest van zijn leven een vliegangst opgelopen. En hij moest pillen slikken, puur omdat jullie zo op winst uit zijn.”

bron: www.hln.be

 

26-04

Lenterapport 2019 'Parkeren op het vliegveld'. Schiphol Group haalt 126,5 miljoen omzet uit parkeren

Vliegvelden verdienen steeds meer geld aan parkeren. Schiphol Group profiteert naast Schiphol ook van de luchthavens in Eindhoven en Rotterdam. Een lichte daling in autoparkeergelden op Schiphol (-1,6 miljoen euro) in 2018, veroorzaakt door sloop-, uitbreidings- en renovatiewerkzaamheden, werd gecompenseerd door de goede prestaties van Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. Op deze vliegvelden stegen niet alleen de passagiersaantallen, ook de parkeerkosten liggen er hoger dan een jaar geleden. In 2018 steeg de omzet uit parkeren op Eindhoven en Rotterdam The Hague met 2,1 miljoen euro.
 
In het Lenterapport 2019 ‘Parkeren op het vliegveld’ van Vliegveldinfo.nl zijn de parkeerkosten vergeleken van de zestien vliegvelden die Nederlanders en Belgen het meest gebruiken als vertrekluchthaven: vijf Nederlandse, vijf Belgische en zes Duitse vliegvelden. In het rapport zijn de online tarieven van de goedkoopste parkeermogelijkheden voor de komende mei- en zomervakantie met elkaar vergeleken.
 
Onlangs liet Schiphol Group in het Jaarverslag 2018 weten dat de omzet uit parkeergelden in het afgelopen jaar is gestegen van 125,5 miljoen euro tot 126,5 miljoen euro. Op het Amsterdamse vliegveld daalde de omzet met -1,6 miljoen euro. Op de luchthavens in Eindhoven en Rotterdam steeg de omzet met 2,1 miljoen euro. Per saldo groeide de omzet uit parkeergelden voor Schiphol Group met 1 miljoen euro.

Lees verder op: www.vliegveldinfo.nl/parkeren/lenterapport-2019

 

Transavia zwaar geraakt bij afschaffing nachtvluchten Schiphol

Transavia zegt 'onevenredig zwaar geraakt' te worden als de Tweede Kamer haar zin krijgt en nachtvluchten op Schiphol in de toekomst verboden worden. Een meerderheid van de Kamer wil minder nachtvluchten, D66, GroenLinks en de Partij voor de Dieren willen helemaal geen nachtelijke vluchten meer.

Transavia is een van de regelmatige gebruikers van de zogeheten nachtslots op Schiphol, het recht op starts en landingen. Een woordvoerster van Transavia laat NH Nieuws weten dat het onderwerp 'nachtvluchten' niet 'geïsoleerd gezien kan worden'. "Wij hebben onze vluchtschema's ontworpen aan de hand van eerder gemaakte afspraken binnen de gestelde kaders met de overheid."

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) beloofde tijdens een debat vanmiddag over luchtvaart te kijken wat de mogelijkheden zijn. Ze merkte wel op dat er sprake zal zijn van een waterbedeffect, en vraagt zich af hoe wenselijk dat is: bij een verbod op nachtvluchten zullen die vluchten namelijk worden verschoven naar de late avond of vroege ochtend.

bron: www.nhnieuws.nl

 

25-04

Eindhoven Airport kritisch over advies: 'Normstelling te streng'

Joost Meijs, algemeen directeur van Eindhoven Airport, spreekt over een goede denklijn, maar te strenge normstelling voor 2030, wat betreft het advies van Pieter van Geel. Naar zijn mening is er nu te weinig ruimte om het vliegveld te ontwikkelen.

In het advies van Pieter van Geel, dat vandaag uitkwam, is de normstelling 30 procent minder geluidhinder in 2030 dan in 2019. Volgens het advies is er in 2030 bij 60 procent vlootvernieuwing nog geen ontwikkelruimte voor de luchthaven. “Luchtvaartmaatschappijen hebben ontwikkelperspectief nodig om als eerste hun nieuwe vliegtuigen op Eindhoven Airport in te zetten", licht Meijs toe.

“Met de voorgestelde strenge normstelling lopen we het risico achter in de rij te staan in plaats van vooraan. Hierdoor zal de door ons allen gewenste vlootvernieuwing moeilijker op gang komen." Die vernieuwing van vliegtuigen is nodig om ook de CO2-uitstoot terug te dringen. "Daarmee is er te weinig ruimte om in de praktijk mee te bewegen met de ontwikkeling en de behoeftes van de Brainportregio.”

'Opnieuw in gesprek'
Een ander punt van aandacht is volgens Joost Meijs het ontbreken van handvatten in het advies voor de periode vanaf 2022 tot 2030. “Dit betekent dat partijen opnieuw met elkaar in gesprek moeten gaan. Er moeten snel meer concrete kaders komen waarop daadwerkelijk besluitvorming door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan plaatsvinden zodat omgeving en luchthaven snel de verlangde helderheid krijgen.”

De komende periode zal gebruikt worden om het advies integraal te bestuderen. Eindhoven Airport is positief over de gekozen centrale gedachtegang om te gaan sturen op verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving. "In de context van een lange termijn perspectief zullen wij de aanbevelingen van Pieter van Geel gaan bekijken en verder in gesprek gaan met alle stakeholders”, sluit Joost Meijs af.

bron: www.studio040.nl
 

23-04

Piloten krijgen schadevergoeding van Ryanair

 Ryanair moet acht piloten een schadevergoeding van ieder enkele tonnen betalen vanwege de sluiting van de basis van de Ierse budgetvliegmaatschappij in Eindhoven. De rechter ging mee in de claim van de piloten, die vinden dat ze door Ryanair onnodig zijn gedupeerd. Per persoon gaat het om enkele tonnen tot bijna een half miljoen euro.

Ryanair sloot vorig jaar november de vliegbasis op Eindhoven Airport. De luchtvaartmaatschappij noemde de hoge kosten en beperkte groeimogelijkheden als reden. Maar de piloten zeggen dat ze 'verpletterend schriftelijk bewijs' hebben dat het gaat om een vergelding vanwege hun stakingen.

De contracten van de piloten worden per 1 mei ontbonden. Ze zijn inmiddels bezig elders emplooi te vinden. Een negende klager haakte eerder af in de zaak omdat die een nieuwe baan had gevonden. Die vergoeding is ook een compensatie voor het verlies van inkomen als ze na ontslag bij een andere luchtvaartmaatschappij gaan werken en onderaan de ladder moeten beginnen.

bron: www.omroepbrabant.nl

 

‘Lufthansa wil groeien met Wizzair en Condor’

De Lufthansa Group wil ook verder groeien door concurrenten geheel of gedeeltelijk over te nemen. Hierbij zou Lufthansa ook Wizzair op het oog hebben, meldt het Duitse Manager Magazin.
Wizzair, opgericht in 2003, geldt als de grootste lowcost airline van Oost-Europa. In de eerste negen maanden van boekjaar 2018/2019 realiseerde de airline een omzet van 1,9 miljard euro, een groei van 20 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar ervoor. De operationele winst bedroeg van 611 miljoen. Tussen april en december 2018 werden bijna 27 miljoen tickets verkocht.

Met zulke cijfers trek je als maatschappij belangstelling van anderen. In ieder geval zou Lufthansa belangstelling hebben getoond in de Hongaarse prijsvechter, meldt het Duitse zakenblad. Eerder keek Lufthansa al naar deelname in Alitalia en Norwegian.

Deelname in of overname van Wizzair zou de positie van Lufthansa in midden- en Oost-Europa fors verstevigen, maar gezien de goede resultaten van Wizzair zal zoiets niet goedkoop zijn.

Vakantiemarkt
Het wordt waarschijnlijker geacht dat Lufthansa vakantievlieger Condor geheel of gedeeltelijk overneemt. Topman Carsten Spohr van Lufthansa bevestigde half maart tegenover Duitse media dat die belangstelling voor Condor er is.

Hiermee wil Lufthansa zijn eigen aandeel in de vakantiemarkt willen laten groeien. Condor is  onderdeel van de Thomas Cook Airline Group. Peter Fankhauser, CEO van Thomas Cook Group, liet eerder weten dat hij in een ‘strategische herbezinning’ kijkt naar verkoop van de eigen airline-tak. Condor zou een goede aanvulling zijn op het bestaande aanbod verre vluchten van Lufthansa en diens lowcost-dochter Eurowings.

Analisten wijzen erop dat de Europese luchtvaart volop in beweging is. Vooral in Duitsland, waar recent Air Berlin en Germania zijn weggevallen, wordt gekeken naar mogelijke allianties.

bron: www.travmagazine.nl

 

22-04

Consumentenbond: Handhavingsverzoek Ryanair toegelicht

Tijdens een hoorzitting bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de Consumentenbond zijn handhavingsverzoek tegen Ryanair toegelicht. De Consumentenbond vindt dat Ryanair de Europese compensatiewetgeving ontduikt en wil dat de toezichthouder ingrijpt.

De Consumentenbond diende het handhavingsverzoek op 1 februari 2019 in bij de ILT omdat Ryanair weigert duizenden reizigers te compenseren. Zij werden de dupe van stakingen bij de luchtvaartmaatschappij in het najaar van 2018. Volgens de Europese wetgeving, vastgelegd in een verordening moet een luchtvaartmaatschappij reizigers compenseren als hun vlucht meer dan 3 uur vertraging heeft of korter dan 14 dagen voor vertrek wordt geannuleerd.

Ryanair stelt dat de stakingen ‘buitengewone omstandigheden’ waren en dat het daarom geen compensatie hoeft uit te keren. De Consumentenbond is het daar niet mee eens, en wijst niet alleen op de Europese Verordening, maar ook op uitspraken van het Europese Hof van Justitie (17 april 2018) en verschillende uitspraken van Nederlandse rechters. Zij stellen allemaal dat een aangekondigde staking van eigen personeel geen buitengewone omstandigheid is, maar binnen de invloedssfeer van de bedrijfsvoering van de luchtvaartmaatschappij valt.

lees verder op www.consumentenbond.nl/nieuws/2019/handhavingsverzoek-ryanair-toegelicht

 

Baby op schoot? Ryanair rekent toeslag van €25

Ryanair heeft nog maar eens een nieuwe toeslag ingevoerd: 25 euro per traject voor een kind onder de 24 maanden dat meereist op de schoot van zijn ouders. Test-Aankoop hekelt het principe en de ondoorzichtigheid van deze extra toeslag.

Nochtans is het aanrekenen van een vergoeding voor een peuter op schoot niet illegaal. Het is zelfs gebruikelijk: heel wat andere luchtvaartmaatschappijen doen het ook. Bij Brussels Airlines bijvoorbeeld betaalt men 10 procent van het gewone tarief.

Consumentenorganisatie Test-Aankoop is alvast tegen het principe. “Ouders met jonge kinderen hebben al genoeg zorgen aan hun hoofd bij een vliegreis. Dit is absoluut consumentonvriendelijk”, zegt woordvoerder Jens Van Herp. Hij wijst erop dat ouders van peuters ook geen vrije keuze hebben: hun kind is nog te klein om in een aparte stoel te zitten.

Bron: www.demorgen.be

 

TUI fly (BE) serveert geen maaltijdboxen meer in strijd tegen voedselverspilling

Sinds deze paasvakantie biedt TUI fly België geen vooraf te boeken standaardmaaltijden meer aan op haar vluchten met een vliegtijd van minder dan 6 uren. De luchtvaartmaatschappij wil zo meer keuzemogelijkheden bieden aan de reizigers, die nu tijdens de vlucht zelf kunnen beslissen óf (en zo ja wat) ze wat drinken of eten. Het aanbod varieert van kleine snacks tot warme maaltijden, aangepast aan het moment van de dag. Deze nieuwe maatregel moet tegelijk de hoeveelheid afval aan boord

Bij de oprichting van TUI fly in 2004 was de klassieke standaardmaaltijd een vast begrip en overhandigde de steward(ess) aan elke pakketreiziger een box met daarin een koude maaltijd. In 2017 stapte TUI over naar een netto ticketprijs; wie toch een standaardmaaltijd wenste, kon deze als optie bijboeken. Wat er precies in de box zat, kon je niet kiezen.
Voor de één volstaat een koffie met een wafel, terwijl de ander een warme maaltijd met een wijntje wil. Om beter te kunnen inspelen op de wensen van de reizigers op het ogenblik van de vlucht zelf, besloot TUI fly om de standaardmaaltijd af te schaffen en een cateringservice aan te bieden aan boord.

“Het aanbod op de menukaart is ruim en de prijzen zijn heel redelijk, zodat iedereen zijn gading vindt,” aldus TUI fly. Ook qua dranken heeft TUI fly het assortiment uitgebreid: er worden verschillende wijnen, aperitieven en sterke dranken aangeboden, alle van A-merken.

Deze nieuwe aanpak past volledig in de duurzaamheidstrategie van TUI. Het afschaffen van de maaltijdboxen leidt tot veel minder voedselverspilling en afval. Bovendien wordt de beperkte ruimte aan boord een pak beter benut.
Vanaf 6 uur vluchttijd, bijvoorbeeld naar bestemmingen op de Kaapverdische eilanden of de Caraïben, blijven standaardmaaltijden in de prijs inbegrepen.

bron: www.travel-magazine.be

 

20-04

Paasactie met 'spotgoedkope' tickets van Ryanair wekt woede Greenpeace op

'Vrolijk Pasen van Ryanair!' kopt de budgetmaatschappij vandaag groot op haar website. Ryanair biedt dit weekend spotgoedkope tickets aan, zoals naar Londen voor een tientje of naar Barcelona voor 18 euro. Maar er zitten wel addertjes onder het gras.

Als je het aanbod bekijkt, zou je bijna meteen een ticket boeken. Tientallen bestemmingen in Europa zijn te boeken voor prijzen tussen 9,99 euro en 55,07, is te zien op de actiepagina van Ryanair.

Wie even verder kijkt, ziet wel dat het beeld iets minder rooskleurig is. Om te beginnen zijn de tickets allemaal enkeltjes; je zult ook moeten speuren naar een terugreis die goedkoop kan, anders ben je alsnog voor de hoofdprijs aan het vliegen.

Ook vertrekken de meeste vluchten vanaf Eindhoven; een vertrekpunt dat niet voor elke Nederlander een handige keuze is. En wie een bestemming selecteert, zal vaak tot de conclusie komen dat er erg weinig data zijn waarop het ultragoedkope tarief beschikbaar is. Wie bijvoorbeeld voor Bratislava kiest, kan maar eens per maand in mei of juni voor 8,99 op pad. Een terugvlucht die eveneens goedkoop is, vind je alleen 1,5 week later. Niet ideaal voor een weekendje weg dus.

Tot slot: je betaalt verderop in het boekingsproces nog extra kosten. Voor het goedkoopste tarief is geen bagage inbegrepen, alleen een kleine tas (40 x 20 x 25 cm). Voor een trolley of koffer betaal je zo een paar tientjes meer. Ook voor het kiezen van je stoel betaal je extra.

Om je een idee te geven: zonder al die extra's kun je retour naar Londen Stansted voor 20 euro, met handbagage en stoelkeuze bijna 50 euro, en met ruimbagage zelfs richting de 100 euro.

Greenpeace is not amused over de paasstunt van Ryanair. "Totaal onverantwoord", reageert een woordvoerder. De milieuorganisatie vindt het kwalijk dat Ryanair met dit soort kortingen stimuleert dat consumenten voor korte afstanden het vliegtuig blijven pakken. "Iedereen snapt dat het niet kan dat de trein van Den Haag naar Maastricht duurder is dan een vlucht naar Spanje."

De organisatie wil dat de overheid ingrijpt in de luchtvaartsector, die nu is vrijgesteld van accijnzen op kerosine en btw op vliegtickets. Alleen als tickets duurder worden, kan alternatief vervoer zoals de trein concurreren met het vliegtuig.

bron: www.rtl.nl

 

EasyJet: voorstander slim luchtvaartbeleid
 
EasyJet is voorstander van slim en duurzaam luchtvaartbeleid en gaat dan ook met interesse de luchtvaartrapporten van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (RLI) bekijken. Dat laat easyJet in een verklaring weten.
 
Volgens de RLI moeten aan groei van Schiphol beperkingen worden opgelegd op het gebied van veiligheid, milieu en omgeving. „Bij het ontwikkelen van slim en duurzaam luchtvaartbeleid moet wel goed gelet worden op wat goed is om op Europees of mondiaal niveau te regelen en wat we hier in Nederland kunnen doen. Het prikkelen van stillere en schonere vliegtuigen om de effecten van luchtvaart zo laag mogelijk te houden op de omgeving en milieu steunen wij”, aldus de verklaring.
 
„Het is daarvoor wel van belang dat de structuur van heffingen, zoals luchthavengelden, verandert. Het gebruik van schonere en nieuwere toestellen zou via de luchthavengelden meer gestimuleerd moeten worden en ook zouden de tarieven voor het gebruik van Schiphol per vliegbeweging en niet per passagier gerekend moeten worden. Dit stimuleert vollere vliegtuigen.”
 
bron: www.rd.nl

 

18-04

Transavia vliegt komende winter niet vanaf Groningen Airport

Transavia vliegt komende winter niet vanaf Groningen Airport Eelde naar de Canarische Eilanden. Er is te weinig belangstelling, meldt de vliegmaatschappij.
 
In Groningen zijn we afhankelijk van touroperators om vanaf Groningen vluchten aan te bieden. We hebben niet genoeg wensen van touroperators gehad om het vliegen vanaf Groningen rendabel te maken in de winterperiode', zegt woordvoerder Claudia Metz van Transavia.

Dat betekent in feite dat Transavia het komend winterseizoen helemaal niet vliegt vanaf Eelde. Gran Canaria was jarenlang een vaste bestemming voor vakantiegangers die in de winter vanaf de noordelijke luchthaven de Spaanse zon wilden opzoeken.
 
Het winterseizoen loopt van 1 november 2019 t/m 31 maart 2020. 'Maar we moeten nu onze reisschema's vastleggen en vandaar dat we nu dit besluit moesten nemen. Voor de zomer van 2020 en de winter daarna gaan we gewoon weer in gesprek.' Het is zeker niet de bedoeling van Transavia definitief afscheid te nemen van Groningen Airport Eelde', zegt Metz.
 
Vakantiegangers die komende winter vanaf Eelde naar de Spaanse zon willen vliegen, kunnen wel terecht bij Tui, zo laat de touroperator weten. Deze reisorganisatie zal twee keer per week met eigen vliegtuigen naar Gran Canaria vliegen. Tui vloog al met eigen vliegtuigen vanaf Eelde en zal dat blijven doen. Tui heeft nog in overweging of de bestemming Tenerife, waar ze geen eigen vliegtuigen voor gebruikte, aangeboden zal blijven.
 
bron: www.rtvnoord.nl

 

Corendon naar Noord Cyprus vanaf Maastricht

Corendon maakte woensdag bekend ook op Noord-Cyprus te gaan vliegen vanaf 14 juni. Elke vrijdag, en in het hoogseizoen elke vrijdag en maandag, doet de touroperator de nieuwe bestemming aan. Corendon verwacht dat er deze zomer circa 10.000 vakantiegangers uit Nederland, België en Duitsland naar Kyrenia reizen.

bron: www.limburger.nl

 

16-04

Transavia vliegt deze winter naar Amman in Jordanië

Vanaf vandaag is het mogelijk om tickets te boeken voor de najaars- en winterperiode van 2019-2020. Transavia vliegt in de winter naar zestig prachtige bestemmingen, waaronder de nieuwe bestemming Amman.

De hoofdstad van Jordanië is een nieuwe bestemming waar vanaf deze winter drie keer per week naartoe gevlogen wordt vanuit Amsterdam. Transavia heeft deze bestemming opgenomen in het programma vanwege de stijgende populariteit van bijzondere bestemmingen in het Midden-Oosten.

De dode zee, Romeinse ruïnes, de historische stad Petra en het heerlijke eten zijn een echte aanrader tijdens een ontdekkingstocht door Jordanië.

 

15-04

Pegasus verbindt Eindhoven Airport met wereldstad Istanbul

Pegasus Airlines vliegt vanaf 1 juni drie keer per week tussen Eindhoven Airport en metropool Istanbul. Hiermee verbindt de Turkse luchtvaartmaatschappij de tweede luchthaven van Nederland met de luchthaven Sabiha Gökcen.

Istanbul SAW is een internationaal knooppunt van Pegasus. Daardoor kan je met overstap naar tal van wereldsteden zoals Dubai, Teheran, Amman en Doha vliegen. Naast Istanbul vliegt de luchtvaartmaatschappij vanaf 20 april drie keer per week naar Antalya.

bron: https://nieuws.eindhovenairport.nl

 

14-04

JetBlue wikt over trans-Atlantische vluchten naar Schiphol en Zaventem

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij JetBlue mengt zich in de strijd om het vliegverkeer tussen de VS en Europa. De eerste Europese bestemming wordt Londen. Daarna overweegt de Amerikaanse prijsvechter verbindingen met Brussel, Amsterdam en Parijs.

Na maanden van speculatie bevestigde JetBlue woensdagavond wat iedereen al vermoedde. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij maakt zich klaar om zich op de begeerde, maar zeer concurrentiële trans-Atlantische markt te storten, met meerdere dagelijkse vluchten vanuit New York en Boston naar Londen vanaf 2021.

Hoe hard de concurrentie op die lijnen is, bleek recentelijk nog met het kapseizen van WOW Air en de teruggeschroefde ambities van Norwegian Air. JetBlue neemt het ook op tegen gevestigde partnerschappen, zoals British Airways-American Airlines en Virgin Atlantic-Delta.
 
Maar topvrouw Joanna Geraghty ziet, zeker in het segment van de zakenreizigers, ruimte voor scherper geprijsde vluchten dan vandaag gangbaar is. 'Twintig jaar geleden bedachten de stichters van JetBlue een eenvoudige formule om een nieuwe markt te kiezen. Die moest overprijsd of onderbediend zijn, of beide.'

Na Londen ziet ze ruimte voor nog andere trans-Atlantische verbindingen, waarbij Brussel, Amsterdam en Parijs in het vizier komen.

bron: www.tijd.be
 

11-04

Ryanair lanceert vluchten met overstap via Charleroi

Vanaf vandaag kunnen passagiers connectievluchten boeken met Ryanair via de luchthaven van Charleroi. Ryanair zal passagiers de mogelijkheid geven om 27 routes in eenzelfde boeking te maken met een tussenstop in Charleroi.

Vanaf vandaag biedt Ryanair op 27 routes de mogelijkheid om connectievluchten te boeken met een tussenstop in Charleroi. Daarbij blijven de passagiers in een speciale transitzone en wordt hun bagage ook automatisch naar hun volgende vlucht getransfereerd.  Het gaat hierbij om volgende verbindingen:
 

 

09-04

ACM: Klachten Ryanair over tarieven Eindhoven Airport zijn ongegrond

De klachten van prijsvechter Ryanair over de tarieven en voorwaarden van Eindhoven Airport zijn ongegrond, meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dinsdag.
De luchthaven heeft zich gehouden aan de regels die gelden bij het vaststellen van tarieven en voorwaarden per 1 april van dit jaar, concludeert de toezichthouder.

Ryanair vond dat Eindhoven Airport informatie had achtergehouden. Het luchtvaartbedrijf stelde bovendien dat de kortingsregeling op het passagierstarief op basis van de bezettingsgraad van een vliegtuig discriminerend is.
Ook zou Eindhoven Airport niet gereageerd hebben op zeven brieven van Ryanair met verzoeken om toelichting op de vaststelling van de tarieven en voorwaarden.

Sinds 1 mei 2018 moet Eindhoven Airport jaarlijks tarieven en voorwaarden vaststellen. Gebruikers van de luchthaven, zoals luchtvaartmaatschappijen, mogen klachten hierover indienen bij de ACM

bron: www.nu.nl

 

Pegasus voegt Kayseri - Rotterdam route toe

Pegasus Airlines heeft vorige week een nieuwe route  gelanceerd in Nederland. 0p 5 april vond de eerste vlucht plaats tussen Kayseri en Rotterdam.
Pegasus vliegt op deze route één keer per week op vrijdag  met Airbus A320

bron: www.routesonline.com

 

05-04

WOW Air's voormalige CEO wil nieuwe luchtvaartmaatschappij starten

Skúli Mogensen, de voormalige CEO van het failiete  WOW  is nu op zoek naar investeerders om een ​​nieuwe luchtvaartmaatschappij te starten, voorlopig genaamd NewCo.
 
Fréttablaðið was de eerste die hierover rapporteerde, en hun bronmateriaal was een investeringsvoorstel van gisteren. Terwijl WOW Air pas een week geleden failliet ging , is Skúli al op zoek naar maximaal 40 miljoen USD investeringsgeld om zijn nieuwe bedrijf van de grond te krijgen.

Het bedrijf, voorlopig genaamd NewCo, is gepland om een ​​budgetmaatschappij te zijn, net zoals WOW Air dat was. Afgezien van Skúli zijn ook andere sleutelfiguren van WOW Air
Aonderdeel van het project.

In de presentatie staat dat ze al een vergunning voor luchtvaartmaatschappijen hebben aangevraagd en hopen om met vijf vliegtuigen te beginnen; vier A321s en één A320neos. Ze willen vliegen tussen Keflavík International Airport en 13 bestemmingen in Europa en Noord-Amerika: Londen, Parijs, Amsterdam, Berlijn, Kopenhagen, Dublin, Tenerife, Alicante, Frankfurt, Barcelona, ​​New York, Baltimore en Boston
.
Mocht dit gebeuren, dan behouden Skúli en zijn sleutelfiguren 51% van de zeggenschap over NewCo, terwijl de investeerders die het kapitaal poneren gezamenlijk een belang van 49% bezitten.
 
Het nieuws was voor veel IJslanders een verrassing vooral in het licht van het faillissement van WOW Air, wat resulteerde in het ontslag van 1.100 werknemers. Veel van deze werknemers zijn vervolgens gecompenseerd door vakbonden, in plaats van door Skúli.

Hoe en of dit nieuwe bedrijf van de grond komt, staat nog te bezien.

Bron: https://grapevine.is

 

01-04

Transavia springt in IJslandse WOW-gat

Transavia springt in het IJslandse gat dat WOW Air heeft laat vallen nadat die maatschappij alle activiteiten staakte. Dat heeft Transavia bekendgemaakt.

Transavia vliegt vanaf 5 juli drie keer per week van Schiphol naar Reykjavik.

“Transavia springt hiermee in het gat dat valt doordat WOW Air de vluchten naar de hoofdstad van IJsland noodgedwongen heeft moeten staken”, zo zegt Transavia. De vluchten worden uitgevoerd op de maandag, woensdag en vrijdag.
Op termijn gaat de frequentie omhoog , zo stelt Transavia in het vooruitzicht

bron: www.upinthesky.nl

 

29-03

Wow Air Failliet: Wat als je een ticket hebt geboekt?

WOW air stopt ermee: de lowcostluchtvaartmaatschappij die beloofde om ons voor minder dan 300 euro retour van en naar New York te brengen, legt de boeken neer. Spijtig voor iedereen die plannen had, nog lastiger als je al een ticket had geboekt. Maar maak je ook kans op een terugbetaling als dat zo is?

Eerst het nieuws dat we al weten: WOW air is op zoek naar een overnemer of naar meer investeerders, maar momenteel gaan er geen vluchten de lucht in. Het zou best kunnen dat de maatschappij later nog terugkomt, maar op Brussels Airport / Amsterdam zal er de komende tijd geen WOW-vlucht meer naar IJsland vertrekken.

WOW-air is één van die lagekostenmaatschappijen met een hub in IJsland. Wie goedkoop naar LA wou vliegen, kon dat, maar moest wel even overstappen in Reykjavic. Geen gat in de markt, zo blijkt: WOW air moest vorig jaar al op zoek naar vers geld. Toen lukte dat wel, nu leggen ze definitief de boeken neer.

Maar wat als je nu een vlucht met WOW air geboekt hebt? Praktisch gezien, puur om op je bestemming te geraken, is er maar één optie: herboeken. Dat wil zeggen dat je bij een andere maatschappij een ticket boekt. Zeker wie deze week nog vliegt, zal daar een serieus prijskaartje voor moeten slikken en dat zal wellicht niet worden terugbetaald.

Krijg je de prijs van je originele vliegtuigticket dan wel terug? Nou, het hangt er van af. Wie via VISA of Mastercard zijn of haar ticket heeft betaald, kan ook bij de creditcardmaatschappij controleren of je je betaling nog kan annuleren, dat is in sommige gevallen nog mogelijk of dat je in aanmerking komt van de garantieregeling van de creditcardmatschappij

bron: www.newsmonkey.be

 

26-03

WOW Air heeft weer wat financiële ademruimte

 Het in financieel zwaar weer verkerende WOW Air heeft een overeenkomst bereikt met haar crediteuren om schuldpapier om te zetten in aandelen. Daardoor lijkt een faillissement van het bedrijf voorlopig te zijn afgewend.

WOW Air meldt ook dat er formele gesprekken zijn gestart met nieuwe investeerders. Eerder onderhandelde de directie van de IJslandse budgetmaatschappij met Icelandair en Indigo Partners (het moederbedrijf van Wizz Air) over een overname, maar dat leverde niets op.

bron: www.luchtvaartnieuws.nl

 

Verzamelbak routenieuws

Eurowings: Eurowings start met een aantal hoogzomerroutes vanaf Düsseldorf en Keulen. Vanaf Düsseldorf wordt er gevlogen op Ohrid en Tirana met twee vluchten per week. Vanaf Keulen wordt Trieste in Italië aangevlogen. Ook hier twee vluchten per week.

Eurowings snoeit hard in het langeafstandsnetwerk vanaf Düsseldorf. Vanaf de winterdienstregeling wordt gestopt met Bangkok, Cancun, Montego Bay en New York-JFK

Tui fly Duitsland: Op diverse data in april en mei  start Tui fly met routes vanaf Düsseldorf naar Agadir, Djerba, Lamezia Terme en Larnaca.  Vanaf Keulen start Tui fly met een route naar Barcelona. Al deze routes krijgen één vlucht per week.

Corendon: Na alle eerder aangekondigde routes vanaf Munster komen er nu weer twee bij. Vanaf juni start Corendon met vluchten naar Adana (2x p.w.) en Izmir (3x p.w.).

Pegasus: Pegasus start op 17 april met vluchten van Bremen naar Antalya. De vluchtfrequentie is twee vluchten per week.

Buzz: Buzz (het voormalige Ryanair Sun uit Polen) start met ingang van de winterdienstregeling met een route tussen Dortmund en Katowice. Buzz plant 10 vluchten per week. Wizz Air is al actief op deze route.

Tui fly België: Tuifly stopt met ingang van de zomerdienstregeling met haar route tussen Charleroi en Essaouira.

 

25-03

Ondergang dreigt voor IJslandse prijsvechter WOW Air

Het einde dreigt voor de IJslandse prijsvechter WOW Air, nu overnamegesprekken met rivaal Icelandair voor de tweede keer zijn stukgelopen. Eind vorige week ketste ook een deal met investeerder Indigo Partners af, waardoor de bodem van de kas in zicht is.

WOW Air verkeert al maanden in grote financiële problemen. Door een flink deel van de vloot af te stoten, personeel te ontslaan en het netwerk uit te dunnen probeerde de luchtvaartmaatschappij het hoofd boven water te houden. Op de achtergrond werd naarstig gezocht naar een nieuwe geldschieter.

In eerste instantie klopte WOW Air bij Icelandair aan, maar de gesprekken werden al snel gestaakt. Daarna werd wekenlang gesproken met Indigo Partners, dat eerder al succesvol investeerder in Wizz Air en Spirit Airlines. Eind vorige week werd bekendgemaakt dat Indigo was afgehaakt, waarna Icelandair opnieuw werd benaderd.

Zondagavond, een dag voor de deadline die WOW Air zichzelf had gesteld om een akkoord te bereiken met een nieuwe investeerder, meldde Icelandair dat het zich alsnog terugtrok. WOW Air wil nu proberen met de crediteuren een deal te sluiten om de schulden om te zetten in aandelen. Daarover moet maandag meer duidelijk worden, maar de vooruitzichten lijken somber.

bron: www.luchtvaartnieuws.nl
 

22-03

Nederlandse Ryanair piloten naar de rechter, eisen schadevergoeding en willen weg

Een groot deel van de Nederlandse piloten die nog in dienst zijn bij Ryanair wil weg. Ze vragen de rechter in Eindhoven volgende week hun contract te ontbinden en Ryanair te veroordelen tot schadevergoeding. Een woordvoerder van pilotenvakbond VNV kondigde dat vandaag aan.

De vakbond erkent dat het gaat om een opmerkelijke stap, omdat uitkeringsinstantie UWV eerder deze week nog bepaalde dat Ryanair geen toestemming krijgt om het personeel van de basis in Eindhoven te ontslaan vanwege economische omstandigheden.  De piloten denken een goede kans te maken bij de rechters. De woordvoerder van de VNV wijst erop dat de rechter Ryanair al een aantal keer onrechtmatig genoemd heeft.
 
Volgens de woordvoerder zijn de vliegers tot de conclusie gekomen dat ze nooit meer voor Ryanair willen werken. ,,Vanwege de onterechte sluiting van de basis in Eindhoven en de vele pesterijen vinden ze het mooi geweest’’, zegt hij. Wegens grove nalatigheid van de Ierse prijsvechter menen ze dat ze recht hebben op schadevergoeding. VNV heeft de rechtszaak tegen Ryanair aangespannen voor negen piloten. Over de hoogte van de geëiste vergoedingen wil de pilotenvakbond nog niks zeggen. Er zijn nu nog 11 mensen in dienst van de Ierse luchtvaartmaatschappij.

bron: www.ad.nl

 

Indigo stopt onderhandelingen met WOW Air. Besprekingen met Icelandair hervat

De voorgestelde investeringen van Indigo Partners LLC in WOW Air is door Indigo Partners geannuleerd. Daarom zijn alle onderhandelingen tussen WOW air en Indigo Partners geannuleerd.

Vervolgens is WOW air gesprekken gestart met Icelandair Group. De partijen streven ernaar de onderhandelingen af ​​te ronden vóór maandag 25 maart 2019.

bron: www.luchtzak.be
 

21-03

Pegasus van Eindhoven naar Antalya

De Turkse prijsvechter Pegasus gaat naast Schiphol en Rotterdam ook vliegen vanaf Eindhoven Airport. Met ingang van 20 april vliegt de maatschappij drie keer per week naar Antalya, in eerste instantie gedurende slechts een aantal weken. Maar dat is nog slechts het begin.

Pegasus is van plan om Eindhoven Airport rechtstreeks te gaan verbinden met de Istanbul Sabiha Gokçen. Op die luchthaven kan worden overgestapt op aansluitende vluchten naar tal van bestemmingen in Turkije en omringende landen in de regio.

Een woordvoerster van Pegasus meldt aan Reismedia dat de vluchten van Eindhoven naar Istanbul nog niet zijn bevestigd door de luchtvaartautoriteiten. “Om die reden zijn ze nog niet te boeken via onze website.”

De vluchten naar Antalya zijn dus wel al te boeken, zij het gedurende slechts een korte periode. Het gaat volgens Pegasus om zogeheten ‘split charter’-vluchten. “Een deel van de stoelen is gereserveerd door touroperators, de rest wordt verkocht via onze website.”

bron: www.luchtvaartnieuws.nl

 

20-03

Wizz Air van Eindhoven naar Krakau

Na Ryanair en Transavia is Wizz Air de derde maatschappij die actief wordt op de route van Eindhoven naar Krakau.
Vanaf 17 september start Wizz Air met drie vluchten per week op dinsdag,donderdag en zaterdag. Wizz Air vliegt al vanaf Eindhoven op nabij krakau gelegen Katowice airport.

Ik denk dat alle slots op Eindhoven Airport nu wel op zijn. IK vind het jammer dat Wizz Air heeft gekozen voor een route naar Krakau. IK hoopte op een route naar Kiev.

 

Laudamotion start met Wenen naar Eindhoven, Charleroi en Munster (UPDATE)

Laudamotion zal zijn vloot in Wenen met ingang van de winterdienstregeling uitbreiden met 3 vliegtuigen naar in totaal 11 vliegtuigen. Ook heeft Laudamotion vandaag 21 nieuwe routes aangekondigd vanaf Wenen voor de winterdienstregeling, waaronder routes naar Eindhoven (4x p.w.), Charleroi (6x p.w.) en Munster 4x p.w.).

De naam Laudamotion wordt omgedoopt in "Lauda". Wanneer dit gaat gebeuren is nog onbekend.

Wizz Air is al actief op de route tussen Eindhoven en Wenen.

bron: www.stol.it

 

UWV: Ryanair mag personeel Eindhoven Airport niet ontslaan

Piloten en cabinepersoneel van Ryanair die Eindhoven Airport als standplaats hadden, hadden niet ontslagen mogen worden. Dat stelt uitkeringsinstantie UWV.

De Ierse luchtvaartmaatschappij vroeg ontslag aan voor de medewerkers om 'bedrijfseconomische redenen'. UWV steekt daar nu een stokje voor. De instantie heeft besloten om Ryanair geen toestemming te geven om zestien piloten en vijftien cabinemedewerkers op deze gronden te ontslaan.

Eerder sloot Ryanair zijn basis op Eindhoven Airport. Daarmee werd het personeel in Eindhoven voor de keuze gesteld: verhuizen naar een standplaats in het buitenland of vertrekken. Kort daarvoor staakten medewerkers voor betere arbeidsvoorwaarden.

Vakbond FNV reageert op het besluit van het UWV. ‘Terecht dat deze beslissing is genomen. Ryanair heeft vorig jaar gedreigd met sluiting als werknemers zouden staken. Staken is een grondrecht. Omdat werknemers zijn opgekomen voor hun rechten, heeft Ryanair de daad bij het woord gevoegd. Het dreigement werd uitgevoerd en de basis werd gesloten, maar Ryanair kan de werknemers niet op straat zetten', aldus Asmae Hajjari van FNV.

Ryanair heeft inmiddels laten weten bezwaar aan te tekenen tegen de beslissing van het UWV.

bron: www.studio040.nl

 

14-03

LEVEL start vluchten vanaf Schiphol

De Spaanse prijsvechter LEVEL start 6 april met vluchten vanaf Schiphol. De Nederlandse luchthaven is de tweede short-haul hub in Europa van de airline.

LEVEL is onderdeel van de International Airlines Group (IAG), waartoe ook British Airways, Iberia, Vueling en Aer Lingus behoren.  De routes waar op wordt gevlogen worden overgenomen van Vueling. De airline gaat drie Airbus A321’s stationeren in Amsterdam. Hiermee wordt naar zeven Europese bestemmingen gevlogen.

Level zal vanaf Amsterdam met ingang van 6 april twee keer per dag naar Rome vliegen, één keer per dag naar Wenen en vanaf 7 april twee keer per dag naar Londen. Op 15 juni wordt er één keer per week naar Fuerteventura gevlogen, op 16 juni zes keer per week naar Lissabon en vanaf 15 augustus vliegt Level één keer per dag naar Barcelona en Milaan.  Ticketprijzen (one-way) starten vanaf 19.99 euro naar Londen en vanaf 27.99 euro naar Rome en Wenen.

‘Amsterdam is een van de belangrijkste hubs in Europa’, zegt Krassimir Tanev, Managing Director van LEVEL. ‘Een basis op Schiphol bleek de beste optie voor onze uitbreidingsplannen. Dit zal de positie van LEVEL in Europa versterken. Hierbij bouwen we voort op de succesvolle opening van onze hub in Wenen vorig jaar. Wij bieden Nederlandse zaken- en vakantiereizigers betaalbare vluchten naar populaire Europese bestemmingen.’

bron:www.businesstraveller.nl

 

12-03

TUI en Norwegian houden Boeing 737 MAX-vloot aan de grond (UPDATE)

TUI stopt voorlopig met het vliegen met de Boeing 737 MAX 8. Dat betekent dat ook de MAX 8-vloot van TUI Nederland aan de grond blijft.

TUI volgt met de maatregelen nadat steeds meer landen en luchtvaartmaatschappijen besloten om de Boeing 737 MAX 8-toestelllen voorlopig niet te laten vliegen. Aanleiding is de crash met een Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines afgelopen zondag. Het was het tweede ongeluk met dit type vliegtuig in slechts enkele maanden tijd.

TUI Nederland vliegt sinds december met de MAX 8. De Belgische zustermaatschappij vliegt er al een jaar mee. TUI Nederland en België wisselen soms hun vloot uit. De eerste Belgische MAX maakte vorig jaar maart een demonstratievlucht van Schiphol naar Rotterdam.

Eerder vandaag maakten onder andere ook Norwegian en Iceland Air bekend hun MAX-8-vliegtuigen niet meer in te zetten, zolang onduidelijk is wat de oorzaak van de ongelukken met Ethiopian en Lion Air is. Gevreesd wordt dat in beide gevallen een fout in een sensor de neus van het vliegtuig bij het opstijgen naar beneden drukte. Norwegian en Iceland Air vliegen beide op Schiphol met onder ander de Boeing 737.max

bron: www.nhnieuws.nl

 

Ryanair breidt flink uit in België

Vandaag heeft Ryanair haar winterdienstregeling vanaf België bekent gemaakt.

Vanaf Brussel Zaventem Airport start Ryanair in de laatste week van oktober met vluchten naar Catania en Essaouira met 2 vluchten per week en Krakau en Sevilla met 4 vluchten per week. 

Vanaf Charleroi is het iets minder wild. Tel Aviv krijgt 4 vluchten per week

bron: www.aviation24.be

 

'Geen groei luchthaven Eindhoven en Rotterdam'

D66 en ChristenUnie willen niet dat de luchthavens van Eindhoven en Rotterdam voorlopig nog verder gaan groeien. Er is volgens de beide regeringspartijen geen draagvlak onder de bewoners voor verdere groei van de vliegvelden.

Er is een ,,time-out" nodig in het belang van bewoners en klimaat, aldus D66. Pas na de herinrichting van het luchtruim - gepland voor 2023 - kan een nieuwe afweging worden gemaakt, zegt Jan Paternotte (D66). ,,Dat wil niet zeggen dat groei dan wenselijk is.",,Het is belangrijk na te denken in hoeverre groei van de luchtvaart nog bij onze toekomst past", verklaart Eppo Bruins van de ChristenUnie, die wijst op de milieu- en geluidsoverlast voor bewoners. ,,Pas daarna kun je weer beslissen over deze luchthavens."ChristenUnie en D66 kwamen al eerder in het geweer tegen vliegveld Lelystad. Daar is volgens hen alleen plaats voor de overname van vakantievluchten van Schiphol, een standpunt dat overigens ook gedeeld wordt door het CDA.

Eindhoven en Rotterdam willen juist graag groeien. In 2020 bereikt Eindhoven het maximaal toegestane aantal vluchten (43.000 per jaar). Steeds meer omwonenden zeggen ernstige hinder te ondervinden van de luchthaven, bleek uit een recent onderzoek van de GGD. Rotterdam The Hague Airport, zoals het officieel heet, telt zo'n 50.000 vliegbewegingen per jaar. Een meerderheid van de Rotterdamse gemeenteraad is tegen verdere groei, vanwege de overlast voor bewoners.

De twee luchthavens maken onderdeel uit van de Schiphol Group. Zowel Eindhoven als Rotterdam kreeg vorig jaar meer passagiers te verwerken. Eindhoven kende een groei van 9 procent naar 6,2 miljoen reizigers. Van Rotterdam maakten in 2018 circa 1,9 miljoen reizigers gebruik. Dat was een stijging van 10 procent op jaarbasis.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) werkt aan een nieuwe luchtvaartnota. Daarin geeft zij aan hoe de luchtvaart zich in de periode 2020 tot 2050 kan ontwikkelen.

bron: www.nd.nl

 

10-03

Consument wil vliegtaks per vlucht

Als het kabinet een vliegtaks invoert, moet er per vlucht en niet per ticket worden belast. Bovendien moeten de belastinginkomsten die hiermee worden verkregen, worden ingezet voor groene maatregelen. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van een representatief onderzoek onder ANWB-leden dat de bond eind 2018 liet uitvoeren.
  
Om milieuvervuilend gedrag te beprijzen, wil het kabinet in 2021 een vliegtaks invoeren. Passagiers zouden daarbij 7 euro belasting bovenop hun  ticketprijs gaan betalen. Uit het ANWB-onderzoek blijkt dat reizigers er begrip voor hebben dat ook de luchtvaart wordt betrokken in de maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan, maar dat meer dan de helft van hen (54%) een belasting per vlucht eerlijker vindt. Bij die vorm van belastingheffing gaan  vrachtvluchten en passagiers die alleen maar overstappen in Nederland ook meebetalen. Bovendien wordt het hierdoor mogelijk om minder schone vliegtuigen zwaarder te belasten dan schonere toestellen. Daarnaast wordt met een belasting per vlucht een hoge bezettingsgraad gestimuleerd.

Het kabinet streeft met de invoering van een vliegtaks naar fiscale vergroening en verduurzaming van de luchtvaart. Als dit inderdaad de drijfveer is, dan moeten de verkregen inkomsten wat de consument betreft ook daadwerkelijk worden aangewend voor groene maatregelen. ...........

Lees verder op: ANWB

 

08-03

Portugees Hi Fly zou Germania willen kopen

Het Portugese Hi Fly zou een van de mogelijke investeerders zijn die het insolvente Germania willen overnemen. Hi Fly zou Germania in zijn geheel willen kopen en zo gauw mogelijk weer in de lucht willen brengen. Momenteel wordt boekenonderzoek gedaan.

Hi Fly zou het vliegbedrijf van Germania, inclusief Germania Technik en Germania Flugdienste willen overnemen. Hi Fly werd in 2005 opgericht, als opvolger van Air Luxor, en is gevestigd in Lissabon. Het bedrijf heeft zich toegelegd op vliegtuiglease. De Portugese airline bezit momenteel 13 toestellen van het type Airbus, waaronder een A380 die tot voor kort door Singapore Airlines werd gebruikt.

Germania moest op 4 februari dit jaar uitstel van betaling aanvragen. De airline heeft in Duitsland 27 toestellen en 1.500 medewerkers. Eind februari liet de curator nog weten dat er twee serieuze gegadigden voor een overname waren. Dat zou dan nu nog alleen Hi Fly zijn.

De curator liet al eerder weten dat haast is geboden, want de slots van Germania dreigen eind maart te vervallen bij de wissel van het winter- naar het zomervliegplan. Bovendien zijn enkele concurrenten van Germania op enkele luchthavens al in het gat gesprongen dat de airline heeft achtergelaten na de melding van insolventie.

bron: www.travmagazine.nl
 

 

Eurowings: ‘Van Flixbus naar Airbus’

Onder het motto ‘van bus naar Airbus’ start Eurowings een samenwerking met Flixbus. Vanaf 26 maart kunnen klanten via de app van Eurowings kaartjes voor de Flixbus kopen en daarmee de bus gebruiken om naar de luchthaven te rijden.

De samenwerking start met meer dan 300 bestemmingen vanaf drie Duitse luchthavens: Keulen-Bonn, Stuttgart en München. De ticketprijzen met de bus zijn vanaf 4,99 euro.

Eurowings, de lowcost-dochter van Lufthansa, wil reispartner van Flixbus worden, zegt Eurowings-CCO Oliver Wagner. ‘De stap laat zien hoe mobiliteit via slimme digitalisering aan elkaar geknoopt kan worden.’

bron: www.travmagazine.nl

Voor Nederlandse reizigers houdt dit in dat zij vanuit Amsterdam Sloterdijk of Rotterdam Centraal Station met de FlixBus in zo’n 4 uur tot 5 uur naar de luchthaven van Keulen gereden worden. Vanuit Eindhoven centrum rijdt er een bus naar de Keulse luchthaven in 3 uur en 15 minuten. Ook vanuit Groningen rijdt er een FlixBus naar de Keulse luchthaven, die rit duurt zo’n 8 uur. Vanuit Maastricht is de reiziger binnen 2 uur op de luchthaven van Keulen/Bonn.

Groot voordeel is dat een deel van deze bussen in de nacht rijdt. Daarmee wordt Keulen Airport beter bereikbaar voor vluchten die vroeg vertrekken of laat aankomen.

Jammer dat er niet op Dusseldorf Airport wordt gereden!

 

07-03

Ryanair verdenkt minister van dichthouden Lelystad Airport

Het is onbegrijpelijk dat Lelystad Airport nog steeds niet open gaat en vrijwel zeker ook in 2020 nog niet in gebruik wordt genomen'. Dat zei directeur Michael O’Leary van de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair bij een bijeenkomst van airlines in Brussel.

Ryanair wil heel graag naar Lelystad, maar merkt dat Schiphol en minister Van Nieuwenhuizen steeds met nieuwe argumenten voor uitstel komen. O’Leary verdenkt de minister er van de belangen en positie van Schiphol en de KLM te beschermen door Lelystad dicht te houden. Dit gaat ten koste van concurrenten als Ryanair. Hij ziet dit bevestigd door het aandeel dat de staat onlangs heeft genomen in Air France-KLM. Omdat ook dit de KLM en Schiphol beschermt.

De Ryanair-baas sluit niet uit dat hij een klacht bij de Europese Commissie neerlegt. Omdat hij de steun aan Air France/KLM ziet als illegale staatssteun die zijn bedrijfsbelang hindert. Dat een meerderheid van de Tweede Kamer tegen zelfstandige groei van Lelystad Airport is, begrijpt O’Leary niet. Ook hierin ziet hij de invloed van Schiphol en de KLM. Dat juist partijen tegen Lelystad zijn die de groei van de luchtvaart willen beperken, is O’Leary onbekend.

bron:www.omroepflevoland.nl

 

06-03

Ryanair kijkt naar Airbus A321 voor Laudamotion

Ryanair voert vroege gesprekken met Airbus om een eventuele order te plaatsen voor honderd A321’s, zo meldt Reuters op basis van uitspraken van Ryanair-topman Michael O’Leary tijdens de Airlines for Europa-bijeenkomst in Brussel.

Als de order voor Laudamotion door zou gaan bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus, zou de bestelling volgens O’Leary uit ‘niet minder dan 100 toestellen bestaan, waarvan 50 bestellingen en 50 koopopties.’ Op dit moment leasete Ryanair vliegtuigen voor Laudamotion, zodat de Oostenrijkse maatschappij vluchten voor Ryanair uit kan voeren.

bron: www.upinthesky.nl

Lees ook in het Engels op : Reuters

 

02-03

Regio vooral positief over Eindhoven Airport

De basishouding ten opzichte van Eindhoven Airport in de regio is overwegend positief tot op zijn minst neutraal, blijkt uit een nieuw onderzoek. Vooral expats in de hightechindustrie zijn de luchthaven goedgezind.

Over Eindhoven Airport is een grote meerderheid van de regio positief. Bovendien merkt het merendeel van de inwoners geen afnemende luchtkwaliteit. Dat komt naar voren uit het  donderdagavond gepresenteerde rapport van de Amsterdamse marktonderzoeker Motivaction, dat tegelijkertijd met de eerste bevindingen van het GGD-rapport over de luchthaven werd gepresenteerd.

Het doel van het onderzoek is om te laten zien welke ideeën, gevoelens en verwachtingen er leven rond Eindhoven Airport bij omwonenden, inwoners van Zuidoost-Brabant, expats en mkb’ers. Het is een onderdeel van de zogenoemde proefcasus waarbij er onder leiding van oud-staatssecretaris Pieter van Geel (CDA) door alle betrokkenen in de regio volop gediscussieerd wordt over de toekomst van de luchthaven. Die discussies moeten zorgen voor een pak rapporten die naar Den Haag gaan om een compleet beeld te geven als er wordt besloten over de toekomst. De in Valkenswaard geboren Van Geel brengt in de loop van dit jaar verslag uit bij luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) van de conclusies van dat debat.

Hoewel het bij de discussie van mogelijke verdere groei van de luchthaven vaak gaat over hinder en gevolgen voor het milieu, zijn de ondervraagde deelnemers aan het Motivaction-onderzoek Eindhoven Airport in veel gevallen redelijk goedgezind. Uit het rapport van de marktonderzoekers blijkt dat ruim zeventig procent van de Brainport-regio positief is over Eindhoven Airport. En bijna 60 procent zegt er niets van te merken dat vliegverkeer invloed heeft op de luchtkwaliteit.

Lees verder op: www.ed.nl
 

België wil Europese vliegbelasting

België zal, net als Nederland, aan zijn Europese partners voorstellen om een Europese belasting in te voeren op commerciële vluchten. Dat schrijft Le Soir.

De kwestie komt dinsdag aan bod tijdens de ministerraad van de milieuministers, op vraag van Vlaams minister van Milieu Koen Van den Heuvel (CD&V). Waals minister Jean-Luc Crucke (MR) zal de positie van ons land verdedigen.

In een nota die verspreid werd, vraagt de Belgische delegatie 'een eerlijke en correcte tarifering op het vervoer via de lucht in het licht van de impact ervan op het milieu. 'Vandaag is er geen taks op vliegtuigbrandstof, en is er geen BTW op vliegtuigtickets. Vervoersmiddelen die beter zijn voor het milieu zoals de trein, worden zwaarder belast als het vliegverkeer', klinkt het. Crucke hoopt dat de gesprekken van dinsdag zullen leiden tot gepaste voorstellen op de volgende Europese Commissie.

Eerder hadden Frankrijk en Nederland al dergelijk voorstel gelanceerd. Tijdens de laatste ministerraad van Financiën afgelopen maand, had minister van Financiën Alexander De Croo (Open VLD) al een gelijkaardig voorstel van Nederland gesteund.

bron: www.knack.be

 

 

Oudere berichten vind je in het Nieuws Archief