Nieuws Archief

 

 

 

29-06

Vliegschaamte? Nee hoor, recordaantal vluchten in Nederland

We zéggen wel dat we minder zouden moeten vliegen om klimaatverandering tegen te gaan, maar daar blijft het ook bij. Nog nooit stapten er in Nederland namelijk zoveel mensen in het vliegtuig als in het eerste kwartaal van dit jaar.
 
Vliegschaamte, het was bijna verkozen tot woord van het jaar in 2018. Opmerkelijk als je bedenkt dat er in de eerste maanden van 2019 meer dan 17 miljoen mensen van en naar Nederland vlogen, een stijging van 1,9 procent vergeleken met een jaar eerder. En dat was nog meer geweest als Schiphol niet aan de grenzen van zijn capaciteit zou zitten.
 
Procentueel gezien vertoonde het vliegveld van Maastricht, officieel Maastricht Aachen Airport geheten, de grootste groei. Er waren in het eerste kwartaal bijna twee derde meer reizigers. Eindhoven Airport groeide met 4 procent en Rotterdam met 6 procent. Groningen Airport Eelde is op jaarbasis met een kwart gekrompen.
 
 
 
Verzamelbak mei – Routenieuws / Paris Air Show

Wizz Air
Wizz Air start op 17 december met vluchten tussen Bremen en Wenen. Er zijn vluchten op dinsdag, woensdag, donderdag, zaterdag en zondag. Daarnaast verhoogt Wizz air de vluchtfrequentie op haar Eindhoven – Wenen route van twee naar vier keer per week.

Eurowings
Eurowings zal  een seizoensgebonden service aanbieden van Keulen  naar Arvidsjaur in Zweden. Op deze route zal eenmaal per week gevlogen worden van 17 januari tot 16 maart.

Ryanair
Ryanair vliegt vanaf november vanaf Keulen / Bonn Airport naar Olsztyn-Mazury in Polen. Volgens de aankondiging moet de verbinding twee keer per week worden gestart en is gepland tot maart 2020.

Long Haul

Air Arabia
Air Arabia kondigt de lancering aan van directe vluchten tussen Sharjah en Wenen vanaf 15 september 2019. De non-stop zes uur durende vlucht naar Wenen zal in eerste instantie 4 keer per week werken, op zondag, woensdag, vrijdag en zaterdag, & zal toenemen tot dagelijks vluchten vanaf half december


Paris Air Show

Wizz Air
Indigo partners heeft 50 Airbus A321 XLR vliegtuigen besteld. 20 daarvan zijn bestemd voor Wizz Air. Deze wil hiermee waarschijnlijk vluchten opstarten naar Dubai en India.

Level / Vueling
IAG heeft een intentieverklaring ondertekend waarbij het laat zien dat ze mogelijk 200 Boeing 737 MAX-toestellen willen aanschaffen in de toekomst.  De vliegtuigen zouden verdeeld worden onder de IAG-maatschappijen Aer Lingus, British Airways, Iberia, Vueling en Level.

 

Kans op zelfsturende shuttleverbinding met Rotterdam Airport

De kans is groot dat volgend jaar zelf sturende shuttles gaan rijden tussen Rotterdam The Hague Airport en metrostation Meijersplein in Rotterdam-Schiebroek.

Het bedrijf Rebel Group, dat ook de motor is achter de zelf rijdende Haga Shuttle in Den Haag, heeft daarvoor vergevorderde plannen en werkt daarbij samen met het Rotterdamse vervoersbedrijf RET, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, de gemeente Rotterdam en de luchthaven.


De shuttles kunnen obstakels ontwijken en reageren op het gedrag van medeweggebruikers. Wel is er nog verplicht een speciaal daarvoor opgeleide steward aanwezig. Ze moeten in Rotterdam de 2,3 kilometer afleggen tussen de ingang van het vliegveld en het metrostation Meijersplein. De shuttle rijdt maximaal 30 kilometer per uur.
Koffers en tassen

Nu rijden de zelf rijdende shuttles van Connexxion alleen rond op een eigen baan in het Capelse bedrijventerrein Rivium. Rebel Group wil nu ook in de Maasstad shuttles laten rijden. ,,We zijn een Rotterdams bedrijf. Daarom is ons er alles aan gelegen om ook in deze stad shuttles te introduceren'', zegt Remco Derksen van Rebel Group.

,,Per keer kunnen ze acht reizigers vervoeren, inclusief koffers en tassen. Dat past nog in het rijbewijs B van stewards. Onder meer de RET en de gemeente zijn positief over het plan, maar er zijn nog wel wat onderzoeken nodig. Zo gaat de shuttle over een weg waar 50 kilometer de maximumsnelheid is. Het snelheidsverschil mag niet te groot worden. Verder moet een kruising worden overgestoken.''

bron: www.ad.nl
 

27-06

‘Wizz Air mogelijk met Airbus A321XLR naar India’

De Hongaarse prijsvechter Wizz Air wil haar routenetwerk uitbreiden zodra zij de Airbus A321XLR aan de vloot kan toevoegen. Mogelijk dat de airline Oost-Europa met India zal verbinden, zo zegt Wizz Air-ceo Jozsef Varadi in een interview met Bloomberg.

Als Wizz Air over vier jaar de Airbus A321XLR (Extra Long Range) aan haar vloot zal toevoegen, kan de prijsvechter haar netwerk ook verder uitbreiden. Zo denkt Varadi aan routes tussen Londen en Dubai en vanuit luchthavens in centraal- en oost-Europa naar India; ‘we zullen de punten van ons bestaande netwerk met elkaar verbinden, maar we zullen ook naar nieuwe kansen kijken. De XLR wordt over vier jaar geleverd, dus we hebben ruim de tijd om dat uit te werken.’

Lees verder op: www.upinthesky.nl/2019/06/27/wizz-air-mogelijk-met-a321xlr-naar-india

 

25-06

Eurowings stopt met langeafstandsvluchten

Samen met de scheiding van Brussels Airlines zijn er nog andere ingrepen bij Eurowings zelf. De maatschappij zal stoppen met het aanbieden van langeafstandsvluchten onder eigen merknaam. Momenteel verkoopt Eurowings tickets naar langeafstandsbestemmingen op vluchten die worden uitgevoerd door Brussels Airlines en Sun Express. In de toekomst zal Eurowings enkel nog zelf vluchten uitvoeren, en dat enkel binnenin Europa.

Veel concreets is er vandaag over de veranderingen bij Eurowings nog niet gezegd. Behalve de scheiding met Brussels Airlines heeft Lufthansa wel duidelijk gemaakt dat Eurowings de operaties moet simplificeren. Momenteel voert Eurowings vluchten uit met meerdere AOC-vergunningen zoals die van Brussels Airlines en het Turkse Sun Express. Dat gaat veranderen en alle Eurowings-vluchten zullen in de toekomst worden uitgevoerd door 1 AOC: dat van Eurowings.

Eurowings vliegt vanuit Düsseldorf naar een variatie aan verre bestemmingen en vliegt vanaf de andere Duitse luchthavens, met uitzondering van de Lufthansa basissen in Frankfurt en München, naar Europese bestemmingen. Die langeafstandsvluchten zullen niet meer onder de bevoegdheid vallen van Eurowings en zullen worden overgeheveld naar de andere netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Eurowings zelf gaat zich focussen op point-to-point-verkeer om zo de kosten verder te kunnen drukken. De complexheid van de operaties weegt op de financiële resultaten van Eurowings. Hiervoor zal de maatschappij enkel nog met A320’s gaan vliegen.

De overname van een groot deel van het failliete Air Berlin heeft de Lufthansa Group veel geld gekost. Door een deel van de vloot van Air Berlin over te nemen kon Eurowings zo verder sterk blijven uitbreiden. Maar die overname bleek zwaarder en kostelijker te zijn dan eerst gedacht.

Wat er precies met de langeafstandsoperaties in Düsseldorf zal gebeuren, valt af te wachten. Eurowings is gestart met deze vluchten om het gat op de vullen dat Air Berlin achterliet in Düsseldorf. De failliete luchtvaartmaatschappij had een uitgebreid langeafstandsnetwerk.

bron: www.flightlevel.be

 

24-06

Brussels Airlines wordt geen low cost carrier en krijgt eigen plaats binnen Lufthansa-groep

Brussels Airlines wordt uit de Eurowings-groep gehaald. De Belgische luchtvaartmaatschappij wordt niet meer geïntegreerd in de lagekostenmaatschappij van het Duitse Lufthansa. Dat is vanochtend verrassend aangekondigd op een bijzondere ondernemingsraad bij de Belgische luchtvaartmaatschappij.

Brussels Airlines werd tweeënhalf jaar geleden overgenomen door de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa. Binnen de Lufthansa Group en viel Brussels onder de lagekostenmaatschappij Eurowings. Het zag ernaar uit dat Belgische tak zich op termijn ook meer op de onderkant van de markt zou gaan richten.

Maar dat laatste wordt nu teruggedraaid: Brussels Airlines wordt uit de Eurowings-groep gehaald.  Brussels Airlines wordt daardoor geen lagekostenmaatschappij en zal in de toekomst nauwer aansluiten bij de andere maatschappijen van de Lufthansa-groep, zoals Lufthansa, Austrian Airlines en Swiss.

Hoe dit precies zal gebeuren, wordt de komende maanden bekeken. Er zal in het derde kwartaal van dit jaar ook een "turnaroundplan" worden voorgesteld voor Brussels Airlines, staat in een persbericht.

Door de opmerkelijke beslissing van de directie komt er een einde aan tweeënhalf jaar onzekerheid bij het personeel van Brussels Airlines over de koers die hun Duitse werkgever nu zou vliegen met de Belgische luchtvaartmaatschappij.

Brussels Airlines doet het goed en heeft het afgelopen jaar een kleine winst gemaakt. Eurowings daarentegen doet het veel minder goed en stapelt de verliezen op. De lagekostenmaatschappijn moet tegen 2022 15 procent besparen en zal gaat zich concentreren op korte vluchten binnen Europa.
 
De netwerkmaatschappijen van de Lufthansa-groep, waar Brussels Airlines deel van zal uitmaken, moeten ook besparen, zij het minder fors: 1 à 2 procent per jaar.

Bron: www.vrt.be

 

21-06

Ryanair moet meer dan €100.000 betalen voor geannuleerde vluchten in herfst 2017

De ondernemingsrechtbank van Charleroi heeft lagekostenluchtvaartmaatschappij Ryanair vandaag veroordeeld tot het uitbetalen van schadevergoedingen aan 377 passagiers voor een reeks geannuleerde vluchten in de herfst van 2017. De uitspraak geldt voor 83 dossiers, goed voor een totaalbedrag van 105.126 euro. Dat meldt het advocatenkantoor dat de gedupeerden vertegenwoordigt.

In totaal buigt de rechtbank zich over 172 verschillende procedures van in totaal 592 passagiers. Twee concurrenten in de schadeclaimsector, Airhelp en Happy Flights, bundelden daarvoor de krachten en schakelden het advocatenkantoor De Groote-De Man in.

Vandaag deed de ondernemingsrechtbank een uitspraak in de eerste 83 dossiers. Het totaalbedrag van de schadevergoedingen, inclusief gerechtskosten, ligt momenteel op 105.126 euro. Maar het kan dus nog oplopen: volgende week vrijdag volgt de uitspraak in de volgende 18 procedures, de overige 72 worden eind augustus behandeld.

Tot nu toe heeft Ryanair altijd geweigerd om schadevergoedingen uit te betalen. Volgens Jeroen De Man, advocaat van Airhelp en Happy Flights, oordeelde de rechtbank nu dat Ryanair rechtsmisbruik pleegt en dat de algemene voorwaarden van de maatschappij passagiers intentioneel schaden. “Ryanair heeft op juridisch vlak alles uit de kast gehaald om toch maar aan hun verplichtingen te ontsnappen”, aldus De Man.

Volgens de advocaat is de uitspraak uniek. “Het is een van de eerste keren dat er in Europa op dergelijke wijze en op zo’n grote schaal procedures gevoerd worden”, klinkt het. Aangezien het om Europese wetgeving gaat, is de uitspraak bovendien “een belangrijk precedent voor rechtszaken in heel Europa”.

bron:www.hln.be
 

JetBlue wil op meer Europese bestemmingen gaan vliegen

De Amerikaanse low cost carrier JetBlue zal 13 vliegtuigen van de Airbus A321neo bestelling omzetten naar de XLR-versie, met de eerste oplevering gepland voor 2023.

De luchtvaartmaatschappij zegt dat het met deze vliegtuigen op meer Europese bestemmingen vanuit Boston en New York wil gaan vliegen, terwijl het ook brandstofefficiëntie oplevert.

De aankondiging komt twee maanden nadat JetBlue plannen bevestigde om meerdere dagelijkse vluchten naar Londen te openen vanuit New York JFK en Boston. Deze eerste trans-Atlantische diensten worden verwacht in 2021.

bron: www.routesonline.com

 

20-06

Cabinepersoneel Eurowings (en Lufthansa) gaan staken

Het cabinepersoneel van luchtvaartmaatschappij Lufthansa en prijsvechtdochters Eurowings en Germanwings gaat in de zomervakantie staken. Dat kondigde de Duitse vakbond Ufo aan. De stakingen kunnen gevolgen hebben voor reizigers als vluchten uitvallen.

De vakbond en Lufthansa liggen al enige jaren af en aan in de clinch over de beloning van het cabinepersoneel. Het conflict spitst zich nu met name toe op Eurowings. Ufo wil dat het beloningsbeleid concernbreed wordt vastgesteld.

In maart had de vakbond al aangekondigd te gaan staken in de zomer als er geen oplossing kwam. Daar heeft Lufthansa niet op gereageerd. Bij Eurowings en Germanwings mag het cabinepersoneel zich "zo snel mogelijk" uitspreken over acties. Bij Lufthansa duurt het nog enkele weken voor dat zover is. Pas als die formele hobbel is genomen kan Ufo concrete stakingsplannen naar buiten brengen.

bron: www.transport-online.nl

 

Buslijnen van Breda en Maastricht naar Charleroi Airport

Flibco.com start op 2 juli 2019 met twee nieuwe reguliere buslijnen vanaf Charleroi Airport: Lijn1 : Breda-Antwerpen-Charleroi en lijn twee: Maastricht-Luik-Charleroi. Beide vertrekken ongeveer om de twee uur.Tickets zijn online te koop vanaf 5 euro voor een enkele reis. Wie in de bus betaalt, is 23 euro kwijt.

 Deze twee lijnen zullen het flibco.com-netwerk uitbreiden, dat al frequente verbindingen biedt tussen de luchthaven en Brussel, Gent, Brugge, Lille, Namen, Marche, Arlon en Luxemburg.

bron: www.aviation24.be

www.flibco.com/nl/dienstregeling

 

19-06

Schaatsen: easyJet verlengt sponsoring met Team van Jillert Anema

Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft het contract met de schaatsploeg met één jaar verlengd. De intentie van easyJet is om het team te sponsoren tot aan de Olympische Winterspelen van 2022 in Peking.

Jillert Anema is blij dat het nieuws eindelijk rond is. "Ik ben trots dat we een samenwerking hebben met een bedrijf als easyJet. De oranje easyJet-kleur sluit mooi aan bij de kleur van Nederlandse trots en onze rijders vliegen over het ijs in de oranje pakken", aldus de coach, die vorig jaar voor het eerst in aanraking kwam met easyJet. "Afgelopen jaar hebben ze ons goed geholpen, we zijn blij dat we ons nu kunnen richten op de toekomst. Dit geeft de sporters rust."

William Vet, Country Manager Nederland, is ook trots op de contractverlenging. "Het team van coach Anema behoort tot de wereldtop en heeft zowel ervaren- als jong talent die het afgelopen seizoen een aantal mooie overwinningen op hun naam hebben geschreven. We hebben dan ook besloten om de sponsoring te verlengen en we zijn van plan om Team easyJet te ondersteunen om hun doel te behalen; de Olympische Winterspelen van 2022 in Peking."

De schaatsers die in het seizoen 2019/2020 onderdeel uitmaken van Team easyJet zijn; Arjan Stroetinga, Bob de Vries, Carien Kleibeuker, Danny Stam, Elisa Dul, Irene Schouten, Jordy Harink, Jorrit Bergsma, Kelly Schouten, Marijke Groenewoud, Robert Bovenhuis en Tjerk de Boer. De sporttechnische staf bestaat uit: Arjan Samplonius, Durk Fabriek, Erik Wink, Jelmer Bil, Jillert Anema en Lammert Schoonhoven.

bron: www.schaatsen.nl

 

Skytrax World Airline awards - Low cost

Beste Low-Cost Airlines in Europa 2019
1. EasyJet - 2. Norwegian
3. Ryanair - 4. Eurowings
5. Vueling Airlines - 6. LEVEL
7. Jet2.com - 8. Wizz Air
9. airBaltic - 10. Pobeda

Beste Long Haul Low-Cost Airlines in 2019
1. Norwegian - 2.AirAsia X
3. Jetstar Airways - 4. WestJet
5. Eurowings - 6. Scoot
7. Air Canada rouge - 8. LEVEL
9. Cebu Pacific - 10. French Bee

Kijk voor het overzicht van low cost airlines wereldwijd en andere regio's op:

www.worldairlineawards.com/worlds-best-low-cost-airlines-2019

De algemene top 100 van luchtvaartmaatschappijen kan je hier vinden:

www.worldairlineawards.com/worlds-top-100-airlines-2019

 

18-06

AirAsia X plant Europese routes

AirAsia X heeft zijn zinnen gezet op het openen van nieuwe non-stop routes naar Europa en de VS na de onthulling van zijn eerste Airbus A330neo op de Paris Air Show. Het vliegtuig zal worden gestationeerd op de internationale luchthaven Don Mueang in Bangkok, begin volgende maand.

De lowcost-maatschappij vloog eerder op routes naar een aantal Europese bestemmingen, waaronder Londen Stansted en Parijs Orly vanuit Kuala Lumpur. Het heeft echter deze bestemmingen  in 2012 beëindigd.

AirAsia X chief executive Nadda Buranasiri zei: "Met 66 vliegtuigen op directe bestelling en twee op lease, is de A330neo de toekomst van onze langeafstandsoperaties die een verbeterde gastervaring leveren, inclusief de nieuwste ontwerpfuncties en nieuwe aanpassingen om middellange afstanden te halen waarde luchtreizen comfortabeler dan ooit. "

Hij voegde eraan toe dat de komst van de A330neo "nieuwe bestemmingen in beeld brengt".  "Directe vluchten naar Europa en de VS zijn nu mogelijk en we werken aan vele opwindende netwerk- en productplannen om ten volle te profiteren van de kansen en aanzienlijke kostenbesparingen die dit nieuwe vliegtuig biedt”

bron: www.routesonline.com

 

14-06

Nog steeds vertrouwen in geplande opening Lelystad Airport

Flevolandse bestuurders en ondernemers blijven erop vertrouwen dat volgend jaar april de eerste vakantievluchten van Lelystad Airport vertrekken.
Minister Cora van Nieuwenhuizen zei woensdag dat het 'niet eenvoudig' zal zijn om het uitgebreide vliegveld op 1 april 2020 te openen. De minister heeft te maken met strengere regels rond stikstofuitstoot. Ook heeft Brussel een nieuw plan over het verdelen van maatschappijen tussen Schiphol en Lelystad nog niet goedgekeurd.

Voor de provincie staat nog steeds vast dat de geplande opening wordt gehaald. Gedeputeerde Jan de Reus is niet blij met de strengere stikstofregels. "Die zijn een gevolg van een uitspraak van de Raad van State. En daar moeten we mee leven. De minister van Landbouw en Visserij gaat daarover. Die komt voor de zomer met een nota aan de Tweede Kamer hoe wij ermee moeten omgaan. Ondertussen werkt de minister van Infrastructuur en Waterstaat heel hard aan alle ontwikkelingen rond Lelystad Airport. Dus ik ga ervan uit dat we nog steeds op tijd zijn."

De gemeente Lelystad is blij om te zien dat de minister nog steeds haar uiterste best doet om het vliegveld op de geplande datum te openen. Voor Lelystad is die opening erg belangrijk, omdat nu al merkbaar is dat het vliegveld de stad veel gaat opleveren en Lelystad aantrekkelijker maakt. In het voorbereidende traject is ook al veel geïnvesteerd. Zo is het fietspad naar het vliegveld en bijbehorende bedrijventerrein verbeterd. Bij het station wordt gezorgd dat de speciale buslijn naar het vliegveld straks ruim baan krijgt. Ook op het gebied van riolering en waterleidingen is al van alles aangelegd.

Actiegroep 'Lelystad Airport moet door', opgezet door ondernemers die vinden dat het vliegveld snel open moet, verwacht dat de geplande openingsdatum door de nieuwe obstakels niet in gevaar komt. Volgens woordvoerder Cees Okkerse is er door een recente uitspraak van de Raad van State over de uitstoot van stikstof wel een nieuwe juridische werkelijkheid ontstaan, maar gaat Nederland daar niet door op slot. "Waar voorheen een melding genoeg was, zal het kabinet nu echt een vergunning voor het vliegveld moeten aanvragen. Om die te krijgen moet worden aangetoond hoe de hoeveelheid stikstof die door het vliegveld vrijkomt, wordt beperkt of gecompenseerd.'' Okkerse verwacht dat de vergunning er nog binnen de beschikbare tijd komt. Ook de benodigde goedkeuring door Brussel van het nieuwe verkeersplan valt volgens Okkerse binnen enkele maanden te verwachten.

lees verder op www.omroepflevoland.nl/nieuws/171742/nog-steeds-vertrouwen-in-geplande-opening-vliegveld

 

TUI: overheid moet duurzaam vliegen belonen

Alle investeringen in schonere vliegtuigen ten spijt: de Nederlandse vliegbelasting komt er. Binnen de luchtvaartsector wordt hardop getwijfeld over het nut van die maatregel. “De overheid zou er wellicht beter aan doen om duurzaam vliegen te stimuleren”, vinden Gunther Hofman (Managing Director TUI fly Benelux) en Arjan Kers (General Manager TUI Nederland).

TUI is, net als zoveel bedrijven in de luchtvaart- en reisbranche, geen voorstander van de vliegbelasting zoals die in de huidige opzet is voorgesteld. Volgens de plannen van het kabinet moet er vanaf 1 januari 2021 zo’n zeven euro extra worden betaald voor een ticket. Dat geldt overigens alleen voor reizigers die in Nederland opstappen; transitverkeer wordt gespaard.

Kers en Hofman hebben hun twijfels over het nut van de voorgestelde Nederlandse vliegbelasting. “Als de Nederlandse regering haar plannen daadwerkelijk doorvoert, dan moeten de opbrengsten ook echt ten goede komen aan duurzame initiatieven in de luchtvaart”, vindt Kers. Op dit moment is namelijk onduidelijk wat er met de opgebrachte miljoenen gaat gebeuren.

Wat Kers betreft past de overheid haar plannen aan, om op die manier verduurzaming te stimuleren. “Waarom wordt de tarievenstructuur op luchthavens niet afhankelijk van het type vliegtuigen waar mee gevlogen wordt? Beloon luchtvaartmaatschappijen die investeren in nieuwe, schonere vliegtuigen en belast de partijen die door blijven vliegen met oude, lawaaiige machines die veel uitstoot veroorzaken.”

Hofman vult aan: “En ga ook heffen per vliegtuig, en niet per passagier. Op die manier worden luchtvaartmaatschappijen gestimuleerd om de bezettingsgraad van hun toestellen zo hoog mogelijk te maken en de uitstoot per passagier te verlagen.”

Kers vindt daarnaast dat er scheve verhoudingen ontstaan tussen vertrekkende en overstappende passagiers op Schiphol. “Het is een achterhaald beeld dat de overstapfunctie beschermd moet worden ten koste van de vertrekkende Nederlandse reiziger.”

Lees het volledige artikel in de juni-uitgave van Luchtvaartnieuws Magazine. Klik hier en word abonnee, of bestel een los nummer.

 

 

13-06

Norwegian voor vijfde keer op rij uitgeroepen tot beste low cost carrier

Norwegian is voor het vijfde opeenvolgende jaar uitgeroepen tot Europa's Leading Low-Cost Airline 2019 op de 26 ste jaarlijkse World Travel Awards, een van de meest prestigieuze onderscheidingen van de reisindustrie.

De World Travel Awards werden in 1993 opgericht om excellentie in alle belangrijke sectoren van de reisindustrie te erkennen, belonen en vieren en ze worden wereldwijd erkend als het ultieme kenmerk van industriële uitmuntendheid.

Bjorn Kjos, CEO van Norwegian, zei: "We zijn er erg trots op dat we voor het vijfde achtereenvolgende jaar zijn uitgeroepen tot Europa's toonaangevende Low-Cost-luchtvaartmaatschappij." Nogmaals, dit is een duidelijke weerspiegeling van de toewijding en toewijding van onze 11.000 collega's. de wereldreizigers stellen lage tarieven, vriendelijke service en nieuwe, milieuvriendelijkere vliegtuigen zeer op prijs.We willen graag zowel onze klanten en collega-branchegenoten danken die opnieuw hun stem hebben uitgebracht op Norwegian. '

Graham E. Cooke, president en oprichter van World Travel Awards, zei: "Noorwegian heeft bewezen dat het voor het vijfde achtereenvolgende jaar consequent uitstekende service kan leveren door 'Europa's Leading Low-Cost Airline' te winnen. De expansie van Noorwegen door de jaren heen, zowel op korte als lange afstand, illustreert de missie van de World Travel Awards om de grenzen van uitstekende reizen te verleggen. "

bron: www.norwegian.com
 

Luchthaven Münster-Osnabrück heeft grote potentie in grensregio

Luchthaven Münster-Osnabrück heeft potentie om een grote en belangrijke luchthaven te worden voor inwoners van de Nederlandse en Duitse grensstreek. Maar er is nog werk aan de winkel. Vooral de bereikbaarheid per openbaar vervoer, het relatief hoge aantal vertraagde vluchten en het vluchtaanbod zijn verbeterpunten.

Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek van de EUREGIO, het samenwerkingsverband van Nederlandse en Duitse gemeenten in de grensstreek.

De EUREGIO deed het afgelopen jaar voor het project ‘Bereikbaarheid via lucht’ onderzoek naar het gebruik en de bereikbaarheid van de luchthavens in de omgeving van Twente en de Duitse grensregio. De onderzoekers namen 13 luchthavens onder de loep, in een straal van 2,5 uur rijden vanaf deze regio. Duizenden inwoners werden ondervraagd over hun luchthavengebruik.

Münster-Osnabrück is voor inwoners van de grensregio de dichtstbijzijnde luchthaven, maar dat betekent niet dat het vliegveld ook altijd gebruikt wordt. Een korte reistijd is namelijk slechts één criterium voor de luchthavenkeuze, aldus de onderzoekers. Ook het aanbod aan (rechtstreekse) vluchten en korte inchecktijden zijn belangrijke criteria.

Driekwart van de huishoudens in de grensregio zegt liever vanaf Münster-Osnabrück te vliegen als het vluchtaanbod er groter is. „Er is een groot potentieel voor de luchthaven”, aldus de onderzoekers.

bron: www.ad.nl

 

Transavia start campagne ‘Zeg Ja’

Alhoewel Transavia al redelijke naamsbekendheid in Nederland geniet, vindt de low cost carrier het toch nodig om een nieuwe  merkcampagne te starten. Met de campagne ‘Zeg Ja’ wil de Nederlandse zusteronderneming van KLM Nederlanders aansporen vaker op reis te gaan. De campagne is zowel op tv als op sociale media te zien.

De campagne van Transavia staat in het teken van ‘Ja zeggen’. Waar tegen denk je dan wellicht? Erik-Jan Gelink, commercieel directeur bij Transavia legt het als volgt uit:

We hebben een hoge naamsbekendheid in Nederland en ook een sterke merkvoorkeur. Om die sterke positie in de Nederlandse markt te behouden én versterken, hebben we gekozen voor deze merkcampagne. We hebben daarbij goed gekeken naar wat onze klanten en potentiële klanten beweegt. Waarom gaan zij op vakantie? Je ziet dat mensen in hun drukke en soms hectische dagelijks leven veel de neiging hebben om ‘Nee’ te zeggen; ‘Het komt niet uit, te druk of te duur…’. Deze campagne moedigt aan om JA te zeggen.

lees verder op: https://insideflyer.nl/transavia-start-nieuwe-campagne-zeg-ja

 

11-06

LEVEL voegt 4 bestemmingen toe vanaf Schiphol

LEVEL voegt een tweede dagelijkse vlucht naar Rome toe aan haar portfolio en vier nieuwe routes naar: Lissabon en Fuerteventura in juni, gevolgd door Milaan Malpensa en Barcelona in augustus. In april van dit jaar opende de luchtvaartmaatschappij haar shorthaul basis in Amsterdam. Sinds begin april dit jaar vliegt LEVEL van Amsterdam naar steden als Londen, Rome en Wenen.

Het zomeraanbod van LEVEL’s tweede shorthaul basis wordt continu uitgebreid tot aan midden augustus.

Een tweede dagelijkse vlucht van Amsterdam naar de Italiaanse hoofdstad Rome gaat per direct in.Op 21 juni 2019, net voor de zomer, zal LEVEL beginnen met zes vluchten per week naar Lissabon. Een dag later, op 22 juni, wordt een tweede bestemming toegevoegd. Het Canarische eiland Fuerteventura wordt dan elke zaterdag vanuit Amsterdam door LEVEL aangevlogen. Vanaf 15 augustus zal LEVEL dagelijkse vluchten aanbieden naar Barcelona en Milaan Malpensa. Eind augustus zal de uitbreiding van de vloot compleet zijn.

Krassimir Tanev, Managing Director van LEVEL Anisec Luftfahrt GmbH: “We zijn blij deze zomer meer capaciteit en meer bestemmingen te kunnen aanbieden. Deze uitbreiding biedt vooral Nederlandse gasten meer betaalbare opties. De feedback van onze klanten is tot nu toe erg positief, ze vinden inderdaad dat we goede service bieden voor een scherpe prijs. We zijn er dan ook van overtuigd dat we onze basis op Amsterdam Airport Schiphol verder gaan uitbreiden”.

bron: www.travelpro.nl

 

09-06

Ryanair start nieuwe maatschappij op Malta

Ryanair wil een nieuwe maatschappij opzetten in Malta en is daarover in gesprek met de regering. Dat melden diverse lokale media.

Het nieuwe bedrijf moet ‘Malta Air’ gaan heten en 350 arbeidsplaatsen opleveren binnen de komende drie jaar. 61 routes worden er nu al door Ryanair van en naar het eiland gevlogen met vijf vliegtuigen. De vloot moet in ieder geval verdubbeld worden naar tien vliegtuigen. Alle huidige routes moeten door Malta Air worden overgenomen.

Een regeringsbron zegt Ryanair absoluut op het eiland te willen houden omdat de economie er vrijwel afhankelijk van is. Ook zal de regering nog wel blijven investeren in de nationale maatschappij, Air Malta.

Zorgen werden geuit dat de regering Air Malta langzaam wil uitfaseren, maar regeringsbronnen spreken dat tegen. Zij zeggen dat het niet de bedoeling is van Ryanair om Air Malta ‘uit de lucht te vliegen’ en dat ze nu toch al concurreren.

bron: www.upinthesky.nl

 

07-06

Pobeda: Geen vluchten meer tussen Oostende en Moskou

Vanaf 29 juni zal Pobeda, de Russische lagekosten maatschappij, niet langer vanaf Oostende naar Moskou vliegen. De luchthavendirectie hoopt dat het om een tijdelijke maatregel gaat.

Sinds begin maart vliegt de lagekostenmaatschappij van Oostende naar Moskou. De start was succesvol, maar de route is volgens Pobeda vooral populair in de lente en de herfst. De zomer is een kalmere periode voor citytrips, waardoor er weinig zitjes verkochten waren.

Voor de luchthaven van Oostende komt de opschorting voor de zomer als een verrassing, zeker na de goeie start met sterke bezettingsgraad per vlucht. De directie hoopt dan ook dat het om een tijdelijke maatregel gaat.

bron: www.focus-wtv.be

 

04-06

Ryanair moet na staking toch schadevergoeding betalen

Passagiers die door de pilotenstaking van vorig jaar niet konden vliegen met Ryanair, hebben toch recht op een schadevergoeding tot vierhonderd euro. Dat heeft de rechtbank in Eindhoven maandag besloten. De zaak was aangespannen door claimorganisatie Aviclaim.

Door de staking moest de vliegtuigmaatschappij zeshonderd vliegtuigen in heel Europa aan de grond houden. Volgens Ryanair hadden passagiers geen recht op compensatie omdat het overmacht was. Daarom zouden de gebruikelijke en wettelijke regels niet gelden. De rechter ging er niet in mee en oordeelde dat de staking niet onvermijdelijk was. Ryanair had wel degelijk invloed kunnen uitoefenen.

Duizenden reizigers hadden last van de staking. Zo miste er iemand een reünie met zes vrienden in Spanje. De ander had voor het hele gezin een leuk huisje gehuurd. Toch werd er ook begripvol gereageerd op de staking. "Ryanair moet goed zijn voor zijn personeel."

Jurist Remco Bos vindt de uitspraak een stap in de goede richting. "Wel zal per vlucht gekeken moeten worden of Ryanair voldoende maatregelen heeft genomen om de annulering te voorkomen." Mensen die tijdens de staking problemen hadden met hun vlucht, kunnen nog tot twee jaar later een claim indienen.

bron: www.omroepbrabant.nl

 

03-06

easyJet wil verandering luchtvaartbeleid
 
easyJet, de op een na grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol, pleit voor een hernieuwde kijk op Nederlands luchtvaartbeleid. Dit beleid moet slim en duurzaam zijn, innovatie en duurzaamheid stimuleren en kijken naar wat de meeste toegevoegde waarde brengt voor de Nederlandse passagier en de Nederlandse economie. Dat blijkt uit de positie die easyJet inneemt over de Luchtvaartnota en uit een nieuw SEO-rapport dat vandaag in opdracht van easyJet is gepubliceerd.

Het Nederlandse luchtvaartbeleid is lange tijd gebaseerd op het selectiviteitsbeleid. Uit nieuw onderzoek van SEO Economisch Onderzoek in opdracht van easyJet dat vandaag wordt gepresenteerd blijkt dat wanneer duurzaamheid wordt meegerekend, de positieve welvaartsimpact voor Nederland van Schiphol’s O&D-passagiers (passagiers waarvan de vliegreis start of eindigt op Schiphol) €4.3 miljard euro is. Het belang van deze groep passagiers is daarom groot voor zowel Schiphol als de Nederlandse economie.

De positieve impact van O&D uit het SEO-rapport:
- O&D-verkeer op Schiphol draagt €4.3 miljard euro bij aan de Nederlandse welvaart
- Nederlandse passagiers hebben door een sterk O&D-aanbod op Schiphol baat bij veel directe verbindingen met een kortere reistijd
- O&D-verkeer vergroot de aantrekkelijkheid van de regio rond Schiphol voor het bedrijfsleven
- O&D-verkeer heeft een kleinere klimaatimpact dan verkeer dat overstapt op Schiphol, doordat er minder vliegbewegingen worden gemaakt

Lees verder op: www.travelpro.nl/easyjet-wil-verandering-luchtvaartbeleid

 

31-05

Verzamelbak routenieuws 

Albawings
Albawings is helemaal nieuw voor onze regio! Vanaf 2 juni start Albawings met een route tussen Düsseldorf en Tirana in Albanië. Deze route krijgt drie vluchten per week op dinsdag (vanaf 25juni) , donderdag en zondag.
 
Onur Air
OnurAir begint op 19 juni met een route tussen Keulen en Istanbul airport. Onur Air start met 4 vluchten per week op deze route.
 
Long Haul

Level
Level start eind oktober een nieuwe lijndienst tussen Parijs en Las Vegas. De IAG-dochter vliegt twee keer per week naar de Amerikaanse gokstad met een Airbus A330-200. Las Vegas wordt de vijfde verre bestemming die Level met Parijs verbindt.

Air Belgium
Air Belgium overweegt om vluchten op te starten tussen Charleroi en Martinique en is hierover in onderhandelingen met het bestuur van het eiland. Martinique is vooral populair in het nabij Charleroi gelegen Frankrijk getuige de 5 maatschappijen die vanuit Frankrijk op Martinique vliegen.
 
Air Asia X
 Er wordt al jarenlang gesproken over een mogelijke terugkeer van AirAsia naar Europa, maar nu lijkt er schot in de zaak te zitten. Volgens de Tsjechische premier Andrej Babiš opent de prijsvechter op 26 oktober een lijndienst van Bangkok naar Praag.
 
De Long Haul berichtjes komen van www.luchtvaartnieuws.nl

 

30-05

Tui fly België verdubbelt deze winter aantal vluchten naar Mombasa en Zanzibar

Vorige winter hernam het Belgische TUIfly na enkele jaren afwezigheid haar vluchten vanuit Brussel naar Mombasa (Kenia). De vlucht werd gedurende het hele winterseizoen wekelijks op vrijdag in combinatie met Zanzibar uitgevoerd.

De (her)nieuw(d)e lijn bleek een succes want voor aankomende winter verdubbelt de airline nu het aantal vluchten van 1 naar 2. Voortaan zal er niet meer wekelijks op vrijdag naar Mombasa en Zanzibar worden gevlogen, maar wel elke week (vanaf 26 oktober 2019 tot 31 maart 2020) op zaterdag én dinsdag.

Dit maakt ook vakanties van 10 dagen mogelijk. Net zoals vorig winterseizoen worden de vluchten met een TUIfly Boeing 787 Dreamliner uitgevoerd.

bron: www.travelexpress.be

 

26-05

Rotterdam Airport beter bereikbaar met het openbaar vervoer

Door de komst van een tweede buslijn wordt Rotterdam The Hague Airport vanaf eind augustus beter bereikbaar met het openbaar vervoer. De lijn gaat het vliegveld verbinden met Delft en het zuiden van Den Haag.

Het Israëlische openbaarvervoersbedrijf EBS neemt op 25 augustus de concessie voor het streekvervoer in de regio Haaglanden over van Connexxion. Voor reizigers naar Rotterdam Airport pakt dat positief uit. Lijn 37 tussen Den Haag Leyenburg en station Delft wordt via de A13 doorgetrokken naar de luchthaven en gaat het grootste deel van de dag twee keer per uur rijden.

bron: www.luchtvaartnieuws.nl
 

21-05

Wizz Air start routes naar Georgisch Kutaisi later op

Op 1 augustus zou Wizz Air starten met 6 nieuwe routes vanaf het Georgische Kutaisi, waaronder naar Eindhoven en Charleroi. Dit is nu verschoven naar 10 september. Als reden geeft Wizz Air aan  dat het geplande in te zetten vliegtuig later wordt geleverd door Airbus.

Bron: www.aviationpros.com


18-05

easyJet: vliegtaks raakt alleen Nederlandse passagier

In navolging van Ryanair heeft ook de Britse luchtvaartmaatschappij easyJet zich kritisch uitgelaten over de Nederlandse vliegtaks die vanaf 2021 in werking treedt. De belasting raakt vooral de Nederlandse passagier, stelt directeur William Vet van de Benelux-tak van easyJet in dagblad Trouw.

In december van 2018 werd door de Nederlandse regering besloten dat er vanaf 2021 op elke vlucht een belasting van 7 euro geheven wordt, ongeacht de bestemming. De vliegtaks is bedoeld als milieumaatregel, maar juist dat betwist easyJet. "Je stimuleert op deze manier niet dat luchtvaartmaatschappijen hun vliegtuigen goed vullen. Ook is het geen beloning voor vliegtuigen met een lagere uitstoot", vertelt Vet tegen Trouw.

EasyJet is geen voorstander van een vliegtaks, maar als een land hier toch voor kiest, ziet het bedrijf liever een belasting op vliegtuigen, zegt de easyJet Benelux-directeur.
Doordat passagiers die overstappen op de Amsterdamse luchthaven Schiphol geen taks hoeven te betalen, treft de belasting volgens Vet voornamelijk Nederlandse passagiers.

bron: www.nu.nl
 

Flyeren en gratis vliegen? Dat kan deze zomer

Claimorganisatie Aviclaim zoekt mensen die voor ze wil gaan flyeren op buitenlandse luchthavens in ruil voor vliegtickets en gratis verblijf. “Aviclaim gaat je betalen om te vliegen naar en te overnachten in zonnige vakantieoorden”, zo luidt de wervende tekst van de organisatie. Aviclaim behandelt claims voor vertraagde passagiers en zoekt studenten die aankomende zomer voor hen willen flyeren op Zuid Europese luchthavens.

Omdat Aviclaim het liefst heeft dat er geflyerd wordt bij de gates van vertraagde en geannuleerde vluchten kopen ze vooraf een vliegticket voor de deelnemers. Er wordt van hen verwacht dat ze meerdere uren voor de vlucht aanwezig zijn op de luchthaven om vertraagde passagiers te ondersteunen met het verhaal dat ze compensatie kunnen krijgen. Eén dag of twee dagen later kunnen de studenten weer terug vliegen, afhankelijk van de ticketprijs. De overnachtingen worden in elk geval ook vergoed en deelnemers kunnen zo dus in de vrije uren genieten van de zon op toplocaties.

Remco Kuilman, oprichter van de claimorganisatie, zegt dat de studenten voornamelijk naar zonnige vakantieoorden zullen worden gestuurd omdat het daar in de zomer het meest mis gaat met de vluchten. Solliciteren kan alleen of samen met een vriend of vriendin via de website van Aviclaim

bron: www.elkedagvakantie.nl

 

17-05

Tactiek? Ryanair vergoedt sommige Duitse passagiers na stakingen!

De rechtbank in Hamburg bevestigde op maandag overeenkomstige informatie over het vluchtrechtenportaal Flightright. In ten minste vijf gevallen heeft Ryanair de beweringen van eisers erkend, aldus een woordvoerder van justitie op verzoek.

De rechtbank Hamburg controleerde vervolgens niet langer de feiten. De lowcost-luchtvaartmaatschappij Ryanair zelf heeft geen commentaar gegeven op de lopende procedures.

Tot dusverre hadden de Ieren betoogd dat stakingen volgens de EU-regelgeving voor passagiers niet door de luchtvaartmaatschappij moeten worden vertegenwoordigd en daarom mogen passagiers niet worden gecompenseerd. Flightright ziet het anders: "De luchtvaartmaatschappij heeft zelf het arbeidsconflict opgeroepen door jarenlange loondumping en twijfelachtige arbeidsomstandigheden en had een escalatie kunnen voorkomen." Het heeft een rechtszaak aangespannen voor enkele honderden passagiers bij Duitse rechtbanken.

De Flightright juridisch expert Oskar de Felice presenteerde het tactische gedrag van de luchtvaartmaatschappij. Door de claims te erkennen, wil Ryanair voorkomen dat de rechters in Hamburg het probleem ter verduidelijking voorleggen aan het Europees Hof van Justitie.

"De luchtvaartmaatschappij lijkt te verwachten dat het Hof beoordeelde de claims als geldig en biedt een uitzonderlijke omstandigheid in de staking. Een beslissing van EuGHs zou hebben betekend dat de luchtvaartmaatschappij zou worden gedwongen om alle stakings-gevallen te compenseren," meldt De Felice.
 
Bron: www.tag24.de

 

ANVR: Vakantieganger onmisbare speler voor Schiphol

Tweederde van alle passagiers op Schiphol heeft een leisure motief om te vliegen. Zij vliegen om op vakantie te gaan, familie en vrienden te bezoeken. Deze verhouding geldt voor zowel directe vluchten als transfervluchten, en gaat tevens op voor grote en kleine bestemmingen.

Onderzoek dat reiskoepel ANVR heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau SEO toont aan dat het klassieke hokjes-denken op Schiphol voorbij is. Segmenten zijn sterk vervlochten en afhankelijk van elkaar waardoor de luchthaven gebaat is bij diversiteit qua luchtvaartmaatschappijen en type passagiers.

Netwerkmaatschappijen, bedoeld voor de instandhouding van met name het intercontinentale netwerk, zijn afhankelijk van transferpassagiers. En -in tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen- reizen deze transferpassagiers voor het merendeel (63%) met een leisure motief. Business- en leisure kunnen niet zonder elkaar, maar versterken elkaar juist. Waar business zorgt voor het vergroten van het vliegnetwerk, zorgt leisure voor het verhogen van de vliegfrequentie op bestemmingen. Het onderzoek toont aan dat focus op alleen de ontwikkeling van zakelijke bestemmingen te eenzijdig is en de welvaart niet ten goede komt.

Frank Oostdam, voorzitter/directeur ANVR: "Dit onderzoek komt precies op tijd en laat zien dat leisure passagiers van groot belang zijn. Zonder deze passagiers zouden vele bestemmingen niet rendabel zijn en zouden dan niet meer direct kunnen worden aangevlogen door businesspassagiers. Leisure én business hebben elkaar nodig: business en transfers voor de connectiviteit, voor meer verschillende bestemmingen, leisure voor de frequentie, duidelijk gericht op een paar directe bestemmingen.

Lees verder op: www.anvr.nl/lists/nieuws/artikel.aspx?ID=8098

 

15-05

Ryanair: vliegtaks is staatssteun aan KLM

 Ryanair hekelt de vliegbelasting die het Nederlandse kabinet in 2021 wil invoeren. Die is volgens de Ierse budgetmaatschappij verkapte staatssteun aan KLM. Marketingdirecteur Kenny Jacobs wijst erop dat de voorgestelde taks niet geldt voor transferpassagiers op luchthaven Schiphol, iets wat voor KLM erg belangrijk is. Maar passagiers van directe vluchten van en naar Nederland, oftewel Ryanairs klanten, zijn wel de dupe.

"Deze Nederlandse luchtvaartbelasting heeft niets met het milieu te maken, het is gewoon weer een andere overheidssubsidie voor KLM'', aldus Jacobs. Volgens hem is KLM eigenlijk heel milieu-inefficiënt door zijn transferpassagiers. Die hebben immers meerdere vluchten nodig om hun bestemming te bereiken. Ryanair, dat alleen met rechtstreekse verbindingen en veelal nieuwere vliegtuigen werkt, beroept zich erop de groenste en schoonste luchtvaartmaatschappij van Europa te zijn.

Voor passagiers van en naar Nederland gaat straks een vliegtaks gelden tussen de 7 euro en 7,50 euro per ticket, ongeacht naar welke bestemming zij vliegen. Het precieze tarief wordt volgend jaar vastgesteld. Nederland blijft overigens ijveren voor een Europese vliegbelasting.

bron: www.eurobench.com
 

11-05

Eurowings presenteert virtuele interlining in nieuw platform 

Vanaf nu kunnen Eurowings klanten talrijke aansluitende vluchten boeken tegen aantrekkelijke prijzen. Dit wordt mogelijk gemaakt door het nieuw ontwikkelde Eurowings Flight Platform, dat het principe van “virtuele interlining" gebruikt.

 Het innovatieve boekingsplatform koppelt Eurowings vluchten aan andere luchtvaartmaatschappijen waarmee geen samenwerkingsovereenkomst bestaat. Eurowings klanten kunnen hun vluchten snel en gemakkelijk boeken met een enkele handeling. Ook draagt het nieuwe Eurowings platform het overstaprisico tussen onafhankelijk geboekte vluchten van luchtvaartmaatschappijen: mocht een klant zijn aansluitende vlucht missen, dan wordt de overboeking overgenomen door het Eurowings Flight Platform, zodat de klant niet met extra kosten wordt geconfronteerd.

Het Eurowings routenetwerk wordt door het Eurowings Flight Platform uitgebreid met talloze aansluitende vluchten tegen zeer aantrekkelijke prijzen: zo kunnen nu vluchten van Eurowings naadloos worden gecombineerd met vluchten van Norwegian Air Shuttle en SunExpress. Daardoor ontstaan geheel nieuwe aansluitende vluchten naar Scandinavië en Turkije vanuit de Duitse grensregio .

Lees meer op: www.travelution.nl/nl/nieuws/eurowings-presenteert-virtuele-interlining-in-nieuw-flight-platform#sthash.IzcgQ0XA.dpuf

 

10-05

Plannen voor nieuwe IJslandse low cost carrier geannuleerd 

Hreiðar Hermannsson, directeur van Stracta Hotel in Zuid-IJsland, heeft zijn plannen om een goedkope luchtvaartmaatschappij op te richten geannuleerd. Hij haalt de IJslandse valuta, rentetarieven en arbeidskosten aan als bepalende factoren aan.
 
In reactie op het faillissement van WOW Air in maart, heeft Hreiðar, in samenwerking met voormalig WOW-personeel geruime tijd overwogen om een nieuwe luchtvaartmaatschappij op te richten.

"Het bleek onmogelijk om te concurreren met andere low cost carriers die hier vliegen. Gezien de omstandigheden in IJsland: vanuit IJsland opereren we met de dure IJslandse kroon, met hoge rentetarieven en verhoogde arbeidskosten" "zegt Hreiðar.
 
Op de vraag of, gezien de huidige economische omstandigheden, het niet mogelijk is om een IJslandse luchtvaartmaatschappij te op te richten om te concurreren met Icelandair, antwoordt Hreiðar: "De omstandigheden zijn op dit moment niet goed, moet ik toegeven. Dat is de realiteit. "
 
bron: https://icelandmonitor.mbl.is
 

 

Lufthansa (Eurowings) wil Condor overnemen van Thomas Cook

Lufthansa gaat een bod uitbrengen op de Duitse vakantiemaatschappij Condor, onderdeel van het internationale reisconcern Thomas Cook. Ook de aankoop van alle luchtvaartactiviteiten van de Britse reisorganisatie behoort tot de mogelijkheden. Dat heeft Lufthansa-topman Carsten Spohr dinsdag 7 mei gezegd op de aandeelhoudersvergadering.

“We besloten maandag op de vergadering van de raad van bestuur om een bod uit te brengen op alle aandelen van Condor met de mogelijkheid om dit (bod) uit te breiden naar alle luchtvaartmaatschappijen van Thomas Cook,” zei Spohr in de marge van de jaarlijkse algemene vergadering van Lufthansa in Bonn. Spohr is van mening dat vooral de langeafstandsvluchten van Condor interessant kunnen zijn. Die zouden kunnen worden toegevoegd aan Lufthansa-dochterbedrijf Eurowings waartoe ook Brussels Airlines behoort.

Condor, opgericht in 1956, is voornamelijk actief op Duitse luchthavens van waaruit men met een vloot van 41 vliegtuigen naar 90 bestemmingen vliegt. Condor was vroeger al in handen van Lufthansa, maar werd rond de eeuwwisseling aan Thomas Cook verkocht. Thomas Cook zette zijn winstgevende luchtvaartmaatschappij in februari in de etalage na enkele winstwaarschuwingen en omdat er zodoende extra geld moet opgehaald worden.

Naast Condor heeft Thomas Cook ook luchtvaartmaatschappijen Groot-Brittannië, Scandinavië en Spanje. Hoeveel Lufthansa voor Condor op tafel wil leggen, is niet bekend.

bron: https://travel-magazine.be

 

Uitbreiding werkzaamheden van landingsbaan van Charleroi Airport zijn begonnen

Gisteren  is begonnen met de uitbreiding van de enige landingsbaan van Brussels South Charleroi Airport De aanleg zal naar verwachting in juni 2021 voltooid zijn.  Met de uitbreiding zullen omwonenden minder last hebben van vliegtuiggeluiden .

De uitbreiding - van 2.550 naar 3.200 meter - kost ongeveer € 30 miljoen. " Een belangrijke mijlpaal, het oorspronkelijke idee dateert al twintig jaar geleden ," zei Laurent Levêque, bestuursvoorzitter van Brussels South Charleroi Airport.

De luchthaven hoopt nieuwe carriers en meer langeafstandsverkeer aan te trekken. Eerder konden de Airbus A340's van Air Belgium vertrekken naar Hong Kong , maar met een beperkt startgewicht. Deze vluchten eindigden in september vorig jaar en op dit moment zijn er geen A340-vluchten gepland.

Bron: www.aviation24.be